Tour De Future i København bød bl.a. på sjove cykler. Foto: Cyklistforbundet / Frits Bredal

Deltag i Tour de Future 2013

Igen i år er Cyklistforbundet medarrangør på cykelkaravanen Tour de Future. Årets kampagne sætter fokus på brugen af fødevarer i benzin, og vi opfordrer alle afdelinger på ruten til at støtte op om arrangementet.

Af Jakob Schiøtt Stenbæk Madsen
21. december 2012

Fremtidens globale borgere

870 millioner mennesker sulter - og samtidig hælder vi mad ned i vores benzintanke, hver eneste gang vi tanker op. Det synes vi ikke er rimeligt, og derfor ruller Tour De Future ud i det danske land i foråret 2013, for at samle befolkningen så vi sammen kan råbe politikerne op.

Biobrændstof og andre energikilder kan og skal produceres uden at det går ud over verdens fattige, og det kræver at politikerne tager udfordringen alvorligt – og det gør de først, når borgerne gør det. Her spiller særligt unge mennesker en betydelig rolle, da de er fremtidens globale borgere, der skal finde holdbare globale løsninger på bl.a. sultproblematikken.

Mellemfolkeligt Samvirke skriver om cykelkaravanen:

"Tour de Future vil gerne nå ud til de danske unge og oplyse og engagere dem i kampen for verdens fremtid. Og derfor spækker vi foråret med et væld af tilbud. Vi tilbyder både  oplysningsarrangementer (i form af kortere oplæg og længerevarende camps), som finder sted før selve kampagnen og derudover vil vi rigtig gerne invitere jer med på selve dagen, når Tour de Future ruller forbi et område nær jer".

Cykeltur og urban picnic

"Fra april til maj måned besøger Tour de Future en række danske byer, hvor vi byder på cykeltur rundt i lokalområdet og efterfølgende inviterer lokalbefolkningen på et urban picnic arrangement, hvor vi ruller græs ud og inviterer på grillet majs, koncert og oplysning om kampagnens budskab. Her er I mere end velkomne til at byde ind med bands, sjove ideer og festlig udklædning til cykelturen. Hvad er urban picnic? Se her".

Karavanen arrangeres af Mellemfolkeligt Samvirke i samarbejde med Den Økologiske Produktionsskole, Globale Gymnasier, Foreningen af Folkehøjskoler i Danmark, Efterskoleforeningen og Cyklistforbundet.

Se her hvornår I kan hoppe med ombord

Tour de Future ruteplan 2013

Vær med!

Hvis du er interesseret i at være med til at afvikle forårets cyklende og landsdækkende kampagne for bæredygtig udvikling, er du meget velkommen til at kontakte Jakob (jam@cyklistforbundet.dk), der er bindeledet mellem Cyklistforbundet og de andre medarrangører. Der er mulighed for at hjælpe til med eksempelvis ruteplanlægning, hvervning af deltagere eller afvikling af cykelturen.

Du er også meget velkommen til at kontakte koordinatorerne hos Mellemfolkeligt Samvirke:

Aalborg og Roskilde: Amanda Thorhauge Blaabjerg - abl@ms.dk

Aarhus og Kalundborg: Marie Thyrsting Lorenzen - mlo@ms.dk

København og Nakskov: Jakob Harboe - jha@ms.dk

Odense og Silkeborg: Bettina Kragh - bkr@ms.dk

Holstebro, Haderslev og Helsingør: My Kristine Kjeldgaard-Lyhne - mly@s.dk

Vejle, Svendborg og Slagelse: Pernille Halmø Petersen - ppe@ms.dk

Dét kan du gøre

• Vær med til at få Tour de Future 2013 op at køre, fx med ruteplanlægning, hvervning af deltagere eller afvikling af cykelturen:

Kontakt Jakob, jam@
    cyklistforbundet.dk

Følg Tour de Future

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

2 kommentarer

• Af Henning Brandhof  10. maj 2014
    Jeg vil prøve at cykle til ROM ca. 2000 km. Jeg skal køben en god cykel til denne tur,, kan i anbefale en god model. Jeg træner, men bliver meget øm i rumpetten, har i en ide til afhjælpelse at det !
    Jeg er 70 år vejer ca. 97 kg. Højde 185 høj.
  • Af Lotte, Cyklistforbundet 12. maj 2014
    Kære Henning,
    måske er det ikke din cykel, men din sadel, som giver problemerne. Her på siden ligger to guides - en til valg af sadel og en til indstilling af sadel, som du måske kan bruge?
    Ellers er du naturligvis altid velkommen i vores butik Cyklistbutikken 1905, hvor der er gode råd at hente om touringcykler - og sadler, for der er langt til Rom med en øm mås :)