Claus S. Hansen i selskab med daværende transportminister Henrik Dam Kristensen på årets cykelkonference. Foto: Mads Claus Rasmussen

Hyldest til vores afgående landsformand Claus S. Hansen

Cyklistforbundets landsformand Claus Hansen har besluttet ikke at genopstille ved det kommende landsmøde. Det er en god anledning til at hylde Claus for 10 års vedholdende indsats som landsformand.

Af Direktør Jens Loft Rasmussen
12. august 2013

En del af kongerækken

Det var Claus, der i 2005 havde fornøjelsen af at fejre forbundets fornemme 100 års jubilæum, og det var Claus, der bragte forbundet videre herfra. I kongerækken af landsformænd i Cyklistforbundet, er Claus en ud af tre, der stikker ud ved en længerevarende indsats.

Frederik ”Fritz” Schrøder sad tungt på landets pengekasse som direktør for Nationalbanken i 1925-36, og i årene 1910-1932 fra stod han også i spidsen for Cyklistforbundet.

En anden markant formand var Peter Elming. Han var formand i perioden 1980-88, hvor danskerne og Cyklistforbundet kæmpede cyklen tilbage i bybilledet. Elming blev senere departementschef i Transportministeriet, men nåede desværre ikke at præge arbejdet her, da han kort efter døde ved en trafikulykke.

Den tredje er Claus, der blev formand i 2003. Efter jubilæet i 2005 var han modig nok til at ansætte en banklobbyist som direktør. Sammen gik vi i gang med en ny strategi, som skulle udvikle organisationen og bringe cyklerne ind i transportpolitikken på Christiansborg.

Trafiksikkerhed er en hjertesag

Oprindeligt er Claus uddannet skolelærer og har i en årrække været ansat ved Thorning skole i Midtjylland, hvor han tidligt engagerede sig i færdselssikkerhedsarbejdet. Det har alle årene været hans absolutte hjertesag, at vi – og i særlig grad børn og unge - skal kunne cykle uden at sætte livet på spil.

Det er i høj grad Claus’ og Cyklistforbundets fortjeneste, at Danmark er det sikreste cykelland i verden, og at hver femte skolebarn årligt deltager i kampagnen ”Alle Børn Cykler” – en kampagne, som Claus var med til at søsætte. Disse resultater har medvirket til, at vi i dag har en levende cykelkultur, som i en tid med inaktivitet og fedmeproblemer tiltrækker opmærksomhed fra hele verden.

Claus er også tidligere patruljefører. Erfaringerne herfra har han brugt til at skabe korpsånd i Hovedbestyrelsen og ved de årlige landsmøder, hvor der udover cykelpolitik også bliver sunget og danset.

Ægtefællen Annie deler interessen for det cykelpolitiske arbejde og har alle årene givet Claus med- og modspil, og under lærerkonflikten lavede den gamle skolelærer naturligvis cykelskole for børnebørnene og deres kammerater.

Indianske totemdyr i Hovedbestyrelsen

Claus har ofte en lidt finurlig måde at komme ind på livet af andre mennesker. F.eks. spurgte han daværende transportminister Carina Christensen, om hun var ked af at hedde ”car-rina”, når hun skulle møde Cyklistforbundet. Og på en cykeltur med Pia Kjærsgaard blev Claus bedt om at hjælpe med at sætte cykelhjelmen rigtigt. Et foto af begivenheden gav anledning til nogle opklarende spørgsmål fra familien.

Et godt eksempel på Claus’ lederstil er fra dengang en nyudpeget hovedbestyrelse skulle vælge indianske totemdyr. I den indianske kultur forestiller man sig, at hvert menneske er knyttet til en bestemt dyreart, som man er beslægtet med i ånden. Landsformanden opfordrede alle til at præsentere deres dyr og lagde selv ud.

Claus havde først følt sig tiltrukket af flodhesten, som synes at være et fredeligt dyr, men i virkeligheden er ekstrem farlig. Valget faldt i stedet faldet på kaskelothvalen - et fredeligt og kommunikerende dyr, der går meget i dybden, og som finder sit bytte ved at udsende ultrasoniske lydsignaler og gå efter ekkoet. Cyklistforbundet signalerer eksempelvis ”farten ned i byerne”, og vi får forhåbentlig nogle ekkoer tilbage fra de politiske lag, sagde Claus.

Arbejdet fortsætter

Med sin vedholdende indsats har Claus præget Cyklistforbundet og cykeltraditionen i Danmark, og vi er mange, som på det personlige plan kan se tilbage på mange sjove oplevelser. Claus er et humoristisk menneske, der gerne vil være med til at præge det samfund, han er en del af.

Claus fortsætter med nøje at følge, at ulykkestallene fortsætter nedad, og han vil stadig repræsentere Cyklistforbundet i forskellige sammenhænge heriblandt Ankenævn for kollektiv trafik og Pakkerejseankenævnet.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder