143 mio. til cykelparkering og supercykelstier

Regeringen, SF, Dansk Folkeparti og Enhedslisten har udmøntet 143 millioner til nye cykelprojekter. Over 30 kommuner landet over får nu nye supercykelstier og bedre cykelparkering ved trafikknudepunkter.

Af Lotte Malene Ruby
22. maj 2015
Fremover vil mange flere danskere få glæde af supercykelstier – og storstilet cykelparkering ved stationer vil ikke kun være forbeholdt nabolandene. Med udmøntningen af en cykelpulje på 143 mio. kr. har et flertal i Folketinget nu sikret væsentlige fremskridt på to vigtige områder, der vil kommer cyklister over hele landet til gavn i de kommende år.

”I dag er en rigtig god dag for de danske cyklister. De 143 mio. kr. falder på to helt afgørende områder. Supercykelstierne, som allerede har vist, at de får flere cykelpendlere i sadlerne i hovedstadsområdet bliver nu udbredt til en række andre byer på Fyn og i Jylland. Det er virkelig godt! Og så er der flere vigtige projekter vedr. cykelparkering – bl.a. ved Banegården i Aarhus, som også flytter Danmark som cykelland i den helt rigtige retning,” siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Transportminister Magnus Heunicke er enig:

”Der er enormt stort potentiale for at få endnu flere danskere til at cykle. Det er både sundt, miljørigtigt og aflaster trængslen på vejene. Vi har i de seneste år gentagne gange set, hvordan supercykelstier er med til at få folk op på cyklerne, og derfor er det vigtigt, at vi på den måde fortsat gør det lettere at pendle eller komme til den kollektive trafik på cykel,” udtaler han i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Stort behov for nye cykelpuljer
Mere end 30 kommuner landet over får andel i midlerne fra puljen – men de kommuner, som ikke er kommet med på vognen i denne omgang kommer måske til at se langt efter støtte til lignende projekter. Efter 2015 er der ikke afsat flere statsmidler til at fortsætte arbejdet på cykelområdet, som ellers inden for de seneste seks år har medvirket til at danskerne igen cykler mere.

Det mener Cyklistforbundets direktør er beskæmmende:

”Gennem årtier så det danske samfund passivt til, mens cykelandelen faldt og faldt, selv om vi vidste, at det gav os dårligere sundhed og miljø og mere trængsel. Siden 2009 er vi nu for ret begrænsede midler lykkedes med at vende udviklingen – noget, som mange anså for umuligt. Men nu er puljerne tomme. Vi må og skal finde penge til at fortsætte den gode udvikling. Alt andet ville være vanvid,” understreger Klaus Bondam.

Disse kommuner får andel i pengene:

Cykelparkering:
Aarhus
Frederiksberg
København
Favrskov
Næstved
Viborg
”Ringbyen” – 9 kommuner omkring København, som samarbejder omkring letbaner.
Roskilde

Supercykelsti: