Støt op om kampen for bedre byliv og trafiksikkerhed i hele EU.

18
285

Cyklister foreslår EU-lov

Cyklistforbundet arbejder for 30 km/t-hastighedsbegrænsing i by- og beboelsesområder. Derfor er forbundet gået med i et europæisk initiativ, der kæmper for 30 km/t-begrænsning i samtlige europæiske byer og landsbyer.

Af Jakob Schiøtt Stenbæk Madsen og Christina Britz Nicolaisen
18. januar 2013

I samarbejde med en lang række europæiske organisationer er Cyklistforbundet med til at indsamle én million underskrifter i kampen for lavere hastighedsgrænser i byerne. Det sker som led i et stort europæisk borgerinitiativ - og i forlængelse af EU-parlamentets anbefaling af en generel hastighedsgrænse på 30 km/t i byområder over alt i EU.

Formålet med underskriftsindsamlingen er at opfordre Europa-Kommissionen til at lovgive om hastighedsbegrænsning på 30 km/t i byområder i hele EU.

Større trafiksikkerhed og bedre byliv

Cyklistforbundet har gennem længere tid arbejdet for indførelse af 30 km/t-zoner i by- og beboelsesområder. En hastighedsbegrænsning på 30 km/t er en billig måde at forbedre trafiksikkerheden for bløde trafikanter, mener Cyklistforbundets direktør Jens Loft Rasmussen. 

"En grænse på 30 km/t gør hele forskellen. Hastighedsbegrænsninger er den vigtigste faktor når man ønsker at fremme tryghed og sikkerhed. Hvis hastigheden er over 30 km/t øges risikoen for trafikdrab og alvorlige skader betydeligt", siger Jens Loft Rasmussen.

Danmark halter bagefter

Cyklistforbundets direktør påpeger, at lavere hastighedsbegrænsninger også forbedrer kvaliteten af bylivet i både små og store byer. 30 km/t-zoner er med til at sikre, at børn og ældre også tør bevæge sig ud i trafikken på cykel, og det undrer Jens Loft Rasmussen, at Danmark ikke for længst har indført zonerne:

"Det er mærkeligt, at cykellandet Danmark halter bagefter på dette helt centrale område. Flere europæiske byer er allerede begyndt at sænke hastigheden i byområderne, og derfor er det glædeligt, at kravet nu bliver løftet op på europæisk niveau."

Organisationen bag underskriftsindsamlingen ønsker at 30 km/t- hastighedsbegrænsningen skal være standard for landsbyer og byer i samtlige EU-lande. Her efter vil det være op til lokale myndigheder at beslutte sig for eventuelle hastighedsdifferentieringer.

En million underskrifter

Samarbejdet om indførelsen af 30 km/t-begrænsningen er et såkaldt europæisk borgerinitiativ. For at initiativet kan nå EU-kommissionen skal initiativet have støtte fra mindst en million EU-borgere fra mindst syv medlemslande. Indsamlingen er i fuld gang og det forventes at målet om én million bliver nået i 2013.

For at støtte op omkring initiativet skal du blot udfylde dine personlige oplysninger på initiativets hjemmeside 30 km/h - making the streets liveable

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

18 kommentarer

  • Af Peter Pedal 31. januar 2013
    mener I så også at man kun må cykle max. 30 km/t?
  • Af Henrik Thorsager 31. januar 2013
    Som hovedregel helt motorfrit "inden for voldene" eller centrum af byerne bortset fra
    f.eks beboere, varekørsel og andet "lovligt" ærinde . Derudover hastighedsbegrænsning på 30 km/tm i hele byområdet.
  • Af Jens Rom 31. januar 2013
    I må da være "kugleskøre" hvis trafik skal ned på 30 km inden for bygrænse skilte. Tænk lidt økonomi for Danmark, såfremt al varetransport og arbejdskraft mobilitet skal gå så langsomt. Lær de basale regler for trafik på cykel og overhold disse, så går det meget bedre. Kører selv årligt min 3.000 km på cykel og græmmes over cyklisters misbrug af lovgivning for cyklister, bl. a. ingen lys, manglende tegngivning v/kørselsændring, kørsel mod ensretning og i gågade, ja der er mange flere.Fej for egen dør før der fejes for andres!
  • Af Lone Dobler Mørch 31. januar 2013
    Det er en genial idè kun at måtte køre 30 km/timen i byerne, dels fordi der ville nok stort set ikke ske flere uheld i trafikken i byerne. Det ville være en rigtig god foranledning for folk til at begynde at køre på cykel istedet for at tage bilen. Man ville vel ca. kun komme halvt så langsomt frem på cykel.

    I det hele taget burde der blive lavet cykelreklamer, reklame for at det var bedst at tage cyklen. Der burde blive lavet plakater med cyklister som cyklede i naturen og i byerne, som skulle hænge på biblioteker og alle offentlige steder. De skulle også hænge de steder , hvor firmafolk og medicinalindustrifolk arbejdede.De har for det meste formegentlig alle sammen biler. Alle skulle virkelig få lyst til at tage cyklen på arbejde. Man kan sige at alle, som kan cykle kan godt klare at træne sig op til at cykle 15 km. Så kunne man have badefaciliteter fremme på arbejdspladserne.

    Noget andet der ville være virkelig smart var at anlægge cykelstier væk fra vejene. Således at folk virkelig fik lyst til at køre på cykel.

    Det har ikke været specielt sjovt at køre på cykel langs med motorvejen fra Lyngby til universitetet i København, hvor jeg læste biologi. Jeg fandt dog en bedre vej over Vangede station. Men stadig var det langs med trafikerede veje, hvor luftforureningen var for høj. I hvertefald langs med motorvejen.

    Hvis man virkelig vil have folk ud at cykle, skal man have lagt cykelstierne væk fra vejene. Det vil sige, man bliver nødt til at opkøbe jord hos landmanden, og opkøbe jord hos husejerne etc. således at man kunne anlægge cykelstierne f.eks. 50-500 meter væk fra de større veje, afhængig af hvilket område man befandt sig i.

    Der kunne nemt blive anlagt en cykelsti på Lolland langs med banen fra Nykøbing Falster til Nakskov. Der er næsten ikke nogle cykelstier på Lolland. Man kører på landevejene, hvor bilerne kører lige op ad en.

    Med venlig hilsen
    Lone Dobler Mørch. Min mail adresse er lonedobler@yahoo.dk.

  • Af Nina 31. januar 2013
    Ja, det kræver jo så speedometer på samtlige cykler
  • Af Cykelmyggen 31. januar 2013
    Så bør Cyklistforbundet vel også bakke op om det gode gamle krav om medvind på cykelsiterne ;-)
  • Af cykelmyggen 31. januar 2013
    Ja, altså: medvind på cykelstierne
  • Af Flemming 1. februar 2013
    Troede jeg var medlem af en org. der arbejde for at forbedre cikelisternes vilkår, ikke en org. der arbejder for at begrænse andres. Fortsæt denne kamp og i har min udmeldelse lige om lidt.
  • Af Nils Frandsen 1. februar 2013
    I princippet en god ide, og jeg ser gerne, at den føres ud i livet - men tror I, at den vil blive overholdt af bilisterne? Og hvad med de cyklister, der ser det som en ære at køre hurtigst muligt - og gerne mere end 30 km/t?

    frandsen.nils9@gmail,com
  • Af Mogens Karlsson 3. februar 2013
    En RIGTIG god ide :-)) !

    Peter Pedal: Tjaaa.., hvis betingelsen for, at en lavere hastighedsgrænse i tættere bebygget område, skal gælde for de motordrevne køretøjer er, at den også skal gælde for cykler, så er svaret : J A !
    Afstandene er jo alligevel ikke så store i byerne.
    Ude på landevejene - uden for tættere bebygget område - må du jo stadig cykle 80 km/t, som hidtil ;-)).
  • Af Frits Bredal 4. februar 2013
    @Flemming. Cyklistforbundet deler ikke verden op i cyklister og bilister. Mange af os er begge dele – den samme dag kan vi skifte mellem to og fire hjul. Lavere hastigheder i byerne giver et bedre og mere trygt bymiljø – for alle. Sådan ser vi på det. Jeg vil opfordre dig til at fortælle, hvordan du ser på tingene. I stedet for at melde dig ud. Frits Bredal, kommunikationschef
  • Af Flemming 5. februar 2013
    Det er muligt i ikke deler verden op i cyklister og bilister, men de to ting er jo en gang ikke det sammen. Jeg er både bilist og cyklist, og jeg har meget svært ved at se hvordan i kan betragte det som en ting?
    Forslaget er tåbeligt og et udtryk for en forfejlet opfattelse af, at vi med konstant forsøg på at kontrollere og regulere alt, kan skabe en ufarlig verden.
    Det er muligt at dette kan rede et liv eller ti på verdensplan, men det begrænser samtidig millioner af andres liv. Vi har i forvejen ekstra lave hastighedsgrænser på 30 km/t der, hvor der er særlige forhold, og 50 km/t der hvor der fungere, og yderlige begrænsninger er helt unødvendige.
    Lad nu sund fornuft herske i de lokale politikredse, hvor de udemærket kan vurderer de steder med særlige forhold, og lad være med at løse det ved at begrænse alle.
    Vi ville sagtens kunne rede mange flere liv, hvis vi bare satte motorvejs hastigheden ned til 100 km/t, nej 80 km/t, nej måske helt ned på 50 km/t ... eller helt forbød alt motoriseret trafik ..... hvor går grænsen? efter min mening er den nået med 50 km/t byerne.
  • Af Flemming 6. februar 2013
    Hermed udmeldt, hyg jer :-)
  • Af Per Christiansen 7. februar 2013
    Som rimelig garvet feriecyklist - har kørt gennem mere end 6000 byer, fra små landsbyer til storbyer i de seneste 20 år, ude i Europa - har jeg observeret, at mange byer har en zone i midtbyen hvor der er en hastighedsgrænse på 30 km/t.
    Det giver ikke problemer, måske fordi det - uanset hastighedsgrænser - ikke er muligt at køre hurtigere.
    Så det kan lade sig gøre.

    Det er dog ikke kun i bykernen, der er behov for, at trafikanterne bevæger sig med en fornuftig hastighed. Det gælder også i en lang række boligområder, hvor børn skal i skole, mødre og fædre skal transportere børn til vuggestuen, handicappede bevæger sig rundt med rollator, og hundeejre lufter deres bedste ven.

    Desuden: Indenfor byzonen i Danmark må man køre 50 km/t. Men der findes store brede indfaldsveje, hvor det er skønnet, at man kan sætte en større hastighedsgrænse.

    Så det er værd at støtte dette borgerinitiativ.

    Desværre er mit engelsk for mangelfuldt (og min IQ for lav) til at jeg kan finde ud af, hvordan man skriver under elektronisk.
    Så kan I ikke lige give en vejledning?

  • Af Line Hviid, Digital redaktør, Cyklistforbundet 8. februar 2013
    @Per Dét kan du tro. Instruktion kommer her:
    - Du klikker på linket her: https://30kmh.eu/oct-web-public/
    - Herefter klikker du på den lille knap 'Støt >>'
    - Så vælger du land: Danmark
    - Nu åbner en hel masse felter, som du blot udfylder (incl. de lettere utydelige tegn, der bliver vist i et billede nederst - det er blot for at sikre mod spamrobotter).
    - Til sidst at klikker du på knappen 'Send >>'
  • Af Søren Tomas 13. februar 2013
    Det lyder da fuldstændigt tåbeligt i mine cyklist øre... Kæmp for bedre cykel vilkår, istedet for at forringe andres vilkår... Lav en cykelsti !
  • Af Søren Tomas 13. februar 2013
    Husk på at de fleste højresvings ulykker sker med under 10 km/t...!
  • Af Annette Bidstrup 13. juni 2013
    Jeg er helt enig med Jens Rom

    Jeg kan tilføje, at af de lovovertrædelser som cyklister begår, er også køre over for rødt lys, køre på fortovet, holder ikke tilbage når folk skal til og fra bussen, hvor bussen holder med til- og udgang lige ud på cykelstien m.m.

    Jeg fatter slet ikke, at politikerne samarbejder med Cyklistforbundet :-/