5.000 nye cyklister, skaber Cyklistforbundet og Tryg-Fondens kampagne hvert år. Foto: Kristine Funch

Sådan får vi børn til at cykle

I september kører kampagnen Alle Børn Cykler for 15. år i træk i skoleklasser over hele landet. Hvert år får kampagnen tusindvis af helt nye børnecyklister i sadlen og medvirker til at holde liv i den danske cykelkultur.

Af Lotte Malene Ruby
21. august 2015

5.000 splinternye cyklister på skolevejene skabte Alle Børn Cykler sidste år, da kampagnen kørte for fjortende gang med næsten 130.000 deltagende elever fra hele landet. Kampagnen flytter nemlig ca. fire procent af deltagerne over på cyklen, hver gang den kører – og det bliver over tid til rigtig mange nye cyklister.

Dokumenteret effekt

Cyklistforbundets børnekampagne gør på den måde en helt konkret forskel på skoleveje landet over. Det viser en grundig evaluering af Alle Børn Cykler, som COWI sidste år gennemførte med støtte fra TrygFonden, der er samarbejdspartner på kampagnen.

– Det er utrolig værdifuldt at vide, at det arbejde, vi gør, har så god en effekt. Transportvaner er pr. definition vanskelige at ændre, men Alle Børn Cyklers blanding af oplysning og konkrete aktiviteter rykker faktisk noget, udtaler Maria Bech, som er kampagnechef i Cyklistforbundet.

Faldet er bremset

Alle Børn Cykler har med andre ord været med til at holde en hånd under skolecyklingen, der ellers styrtdykkede op gennem 90’erne fra tæt på 70 pct. blandt de store elever til ca. 50 pct. i år 2000.

Indenfor de seneste fem år har udviklingen heldigvis stabiliseret sig, viser Megafon-undersøgelsen ”Børns cykelvaner”, som også blev foretaget sidste år for Cyklistforbundet. Undersøgelsen peger på, at bløde tiltag som kampagner har en god effekt – men også på, at der skal mere til, hvis kurven skal knækkes, og en større andel af børnene igen skal begynde at cykle.

For lang vej til skole og utrygge skoleveje er stadig de to væsentligste barriereor, at flere børn kan cykle til skole. Hvis de forhold skal ændres, skal der håndfaste politiske beslutninger og penge på bordet. Heldigvis er der både i befolkningen og blandt politikere stor opbakning til børns cykling – og Cyklistforbundet arbejder hårdt for, at holdningerne kan blive til handling.

Dét kan du gøre