Seks stærke finalister til Årets Cykelskole 2017

Skoler fra Odense, Rødovre, Herning og Høje Taastrup Kommune har klaret nåleøjet – de er blandt finalisterne til Cyklistforbundets nye pris Årets Cykelskole.

Af Jane Kofod
27. september 2017

5. klasser, der laver cykelbaner til undervisningen i 3. klasserne. Overdækket cykelparkering med plads til alle elevers cykler. Trafikpolitik sammen med områdets daginstitutioner. 4. klasser, der lærer 1. klasser at cykle. Cykler til udlån, så hele klassen kan cykle med på tur. Forældredrevne cykelhjelmskampagner.

Det skorter ikke på engagement, kreativitet og et fagligt stærkt blik, når cykelinteresserede skoler arbejder med at få flere børn til at cykle mere i hverdagen. Det viser de mange stærke nomineringer til Cyklistforbundets nye pris Årets Cykelskole.

- Skolen har en vigtig rolle at spille, når det handler om at gøre bagsædebørn til hverdagscyklister. Det er en fornøjelse at se, hvordan skoler landet over er optaget af at styrke børns cykling og gør et seriøst stykke arbejde for det, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

De seks finaleskoler til prisen er Tjørring Skole i Herning Kommune, Tinderhøj Skole i Rødovre Kommune, Borgerskolen i Høje Taastrup Kommune samt Kroggårdsskolen, Ejerslykkeskolen og Abildgårdskolen i Odense Kommune.

Bevægelse i hverdagen giver trivsel og sundhed
I dag er det sådan, at færre og færre børn cykler i skole. Ifølge en undersøgelse foretaget af Cyklistforbundet i 2016 cyklede 7 ud af 10 børn til skole i 1990’erne. I dag er andelen faldet til 5 ud af 10.

Derfor ønsker Cyklistforbundet med prisen at inspirere andre skoler til at engagere elever, forældre og kommunalpolitikere i arbejdet med at sætte gode, aktive transportvaner og sikre skoleveje på dagsordenen i deres lokalområde. For hverdagscykling er med til at styrke børns sundhed, trivsel og indlæringsevne:

- Det er veldokumenteret, at børn, der bevæger sig, får bedre selvværd, bliver sundere og har nemmere ved at lære. Og cykler man som barn, sker det oftere, at man også cykler som voksen, siger Klaus Bondam.

En del af børnemotionskampagnen Alle Børn Cykler
Årets Cykelskole-prisen afslutter Cyklistforbundets og TrygFondens børnemotionskampagne Alle Børn Cykler 2017, der kørte de to første uger af september på 900 skoler over hele landet.

Prisen overrækkes ved et arrangement på vinderskolen den 12. oktober.

Det er en jury bestående af undervisningsminister Merete Riisager, sportsdirektør og politiker i Frederiksberg Kommune Brian Holm, formand for Skole & Forældre Mette With Hagensen, formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal, formand for KL’s sundhedsudvalg og borgmester i Odsherred Kommune Thomas Adelskov og direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam, der finder vinderen af prisen.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder