Foto: Mikkel Østergaard

Klog med pedalkraft

Tilmeldingen er åben til "Alle Børn Cykler". Kampagnen kører i hele landet d. 1.-12. september, og det er helt gratis for skolerne at være med.

Af Christina Britz Nicolaisen
22. maj 2014

Tilmeldigen er åben

Nu kan skoler i hele landet tilmelde sig Alle Børn Cykler – Cyklistforbundets og TrygFondens populære børnemotionskampagne, der hvert år får 150.000 elever i cykelsadlen to uger i september. Det er gratis at være med, og der er præmier på højkant – fx nye cykler til hele klassen.

Klog med pedalkraft

Med årets tema Klog med pedalkraft sætter kampagnen fokus på sammenhængen mellem fysisk aktivitet og en skarp hjerne. Det fortæller kampagnechef Maria Bech:

”En cykeltur stimulerer børnene på mange niveauer. De fleste ved jo, at cykling forbedrer børns kondition, styrke, balance, motorik og rum-retningssans. Men samtidig er børnene altså langt bedre klædt på til skoledagen når de har cyklet, fordi koncentrations- og indlæringsevnen også får et gevaldigt boost. Aktive børn lærer simpelthen mere og husker bedre – det viser al forskning. Så der er meget mere på spil på den daglige cykeltur til skole end ren transport,” siger Maria Bech.

Sikkerhed for små cyklister

Det er Cyklistforbundet og TrygFonden, der står bag Alle Børn Cykler, som også er en opfordring til skoler og forældre om at gå i dialog om sikkerheden på skolevejen.

”En tryg og sikker skolevej er helt afgørende for, om familier lader deres børn cykle til skole. Derfor håber vi også, at skoler og forældre vil bakke op om at få etableret fx skolepatrulje, cyklistprøver og ”kys og kør”-zoner, siger René Højer, områdechef for sikkerhed i TrygFonden.

Om Alle Børn Cykler

Det er gratis at være med i Alle Børn Cykler. Kampagnen finder sted 1.-12. september og tilmeldingen er åben nu på abc-abc.dk

I de to uger kampagnen varer, samler klassen point ved at cykle så mange dage som muligt. Efter kampagnen trækkes der lod om sjove og lækre cykelpræmier – bl.a. nye cykler til alle elever i en klasse.

I 2013 år deltog 150.534 elever fra hele landet i Alle Børn Cykler – det var rekord.
Eleverne havde i 2013 i alt 625.085 cykeldage i de to uger kampagnen varede – det svarer til 1.713 år i cykelsadlen.

Alle Børn Cykler blev lanceret som et pilotprojekt i 2001 og blev landsdækkende i 2002, hvor 84.078 elever fra 641 skoler deltog.

Jeppe Vig Find  - kendt fra DRs program ”Lille Nørd” - er amabassadør for kampagnen.

Hør Jeppe Vig Finds cykelsang "Alle Børn Cykler"

Dét kan du gøre