Sundhedsstyrelsen anbefaler i ny rapport cykling som en god måde at gå børn til at bevæge sig mere i hverdagen. Foto: Marie Hald

Alle Børn Cykler 2019: Gør dit barn til en sikker og glad børnecyklist

Det tager tid at blive sikker på børnecyklen. Til gengæld kan forældre lære deres børn at cykle fra to års alderen. Cyklistforbundet sætter den 2. september gang i to ugers cykelsjov på skoler over hele landet.

29. august 2019

- Børn har allerede fra to års alderen stor glæde af at lære at køre på løbecykel. De lærer at balancere på en cykel og fornemme, hvordan man cykler, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

- De fleste børn elsker at køre på løbecykel, og børn, der har cyklet på løbecykel, kan typisk gå direkte til en rigtig cykel uden støttehjul, siger Klaus Bondam.

Cyklistforbundet opfordrer i anledning af skolekampagnen Alle Børn Cykler 2019 forældre til at bruge cyklen til at flette motion, frisk luft og gode oplevelser ind i børns hverdag.

Kampagnen kører på skoler over hele landet den 2.-15. september. Det sker med særlige undervisningsmaterialer og en landdækkende cykeldyst, hvor skoleklasser dyster om at cykle flest dage. Vinderklassen får kvalitetsmountainbikes fra Principia til alle klassens elever.

GØR DIT BARN TIL EN LIVSLANG CYKLIST
Med kampagnen følger otte guides til forældre, der vil hjælpe deres barn til at blive en glad og sikker børnecyklist - fx 'Hvornår kan børn hvad på en cykel', 'Sådan lærer du dit barn at cykle', 'Sæt hjelmen rigtigt' og 'Gør dit barns cykel køreklar'. Se alle forældreguides på www.abc-abc.dk.

– Gode vaner skal etableres tidligt i livet. Vi kan kun opfordre forældre til at hjælpe deres børn til at få gode cykelvaner, for gode vaner skal etableres tidligt, siger Klaus Bondam.

En ny rapport fra Sundhedsstyrelsen har netop dokumenteret, at alt for mange 11-15 årige bevæger sig alt for lidt. Kun 26% lever op til anbefalingerne om en times moderat eller intens bevægelse hver dag. I stedet bruger samme gruppe 11 timer eller mere dagligt på at sidde eller ligge ned.

Rapporten peger på bl.a. hverdagscykling som en god måde at få børn til at være mere fysisk aktive.

NOVO NORDISK GÅR PÅ GADEN FOR CYKELSAGEN
Cyklistforbundet kører årets kampagne i samarbejde med Novo Nordisk. Medarbejdere fra Novo Nordisk Danmark møder om morgenen den 5. september ind på en række skoler over hele landet i kampagnen for at heppe de cyklende børn de sidste 100 meter hen til skolen. Om eftermiddagen er de tilbage igen for at pumpe cykler og opfordre til at huske cykelhjelmen.

Direktøren for Novo Nordisk Danmark, Mads Veggerby Lausten, siger:

- Vi glæder os til at komme ud og heppe på børnene og overrække en Alle Børn Cykler-medalje. Cykling i hverdagen gør en stor forskel for børns sundhed og trivsel. Forhåbentlig vil kampagnen inspirere flere forældre til at hjælpe deres børn med at få gode cykelvaner, siger Mads Veggerby Lausten.

Målinger og vurderinger foretaget af COWI gennem flere år slår fast, at kampagnen gør en forskel: Flere elever cykler i kampagneperioden, mange cykler mere end normalt, og flere holder også efterfølgende fast i cyklen.

Guides til forældre

Se alle guides i Forældrehjørnet på abc-abc.dk

FAKTA: ALLE BØRN CYKLER

• Alle Børn Cykler henvender sig til elever i 0.-10. klasse