Foto: Cyklistforbundet / Mikkel Østergaard

Alle Børn Cykler giver gevinst

Det betaler sig, at børn cykler til skole. Både økonomisk, sundhedsmæssigt og trængselsmæssigt. Det viser en ny rapport fra COWI, der har undersøgt effekten af Cyklistforbundets og TrygFondens populære kampagne.

Af Christina Britz Nicolaisen
10. juni 2013

Hvert år i september springer ca. 140.000 skoleelever i cykelsadlen i forbindelse med Alle Børn Cykler. Kampagnen har kørt over hele landet siden 2002 og bliver arrangeret af Cyklistforbundet og TrygFonden. For at måle kampagnens effekt har arrangørerne bedt COWI foretage en uafhængig, ekstern evaluering af Alle Børn Cykler. Nu foreligger resultaterne fra evalueringen af de seneste tre års kampagner.

Skoleelever bliver sundere
Rapporten viser med al tydelighed, at Alle Børn Cykler er en gevinst for samfundet - både økonomisk og sundhedsmæssigt. I første omgang medfører kampagnen, at skoleleverne cykler mere og dermed bliver de også sundere. Det betyder færre sygedage og mindre sygefravær fra jobbet for forældrene. Desuden motiverer børnenes cykling også forældrene til at cykle mere og køre mindre i bil, hvilket igen resulterer i mindre trængsel, forurening og slid på vejene. Resultaterne kan gøres op i kroner og ører. Alene i de to uger kampagnen varer, er den samfundsøkonomiske gevinst 430.203 kroner.

Cyklen er god økonomi
Evalueringen har anlagt de mest konservative forudsætninger, og har kun regnet på de to uger kampagnen varer. Men alt tyder på, at en stor del af de ca. 140.000 deltagende elever i Alle Børn Cykler også fortsætter med at cykle efter kampagnen er slut. Dermed har kampagnen reelt en endnu større værdi.
Cyklistforbundets Souschef Trine Juncher Jørgensen glæder sig over rapportens konklusioner:

"Resultaterne fra COWI understreger, hvor vigtigt arbejdet med kampagnen er. Det er simpelthen god samfundsøkonomi at lade sine børn cykle til skole. Rapporten hænger også godt sammen med vores kampagnetema i år - at man bliver klogere af at cykle. Et stort dansk forskningsprojekt viser nemlig, at børn der cykler til skole, er markant bedre til at koncentrere sig end børn, der bliver kørt i bil," fortæller Trine Juncher Jørgensen, og henviser til resultaterne fra "Masseeksperimentet 2012", hvor bl.a. professor ved Aarhus Universitet Niels Egelund har påvist en direkte sammenhæng mellem børns motion og koncentrationsevne.

Sidste år deltog 1.095 skoler med 142.000 skolebørn fra 0.- 10. klasse i Alle Børn Cykler. Årets kampagne finder sted d. 2.-13. september og det er gratis for skolerne at være med.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder