accident

To cyklister har mistet livet i trafikken i løbet af den første uge af 2013

I 2020 skal antallet af dødsulykker ned under 10

Cyklistforbundet vil halvere antallet af dødsulykker

Af Frits Bredal
04. januar 2013

En trafikulykke nær Grindsted i Jylland har kostet en 26-årig cyklist livet - en 43-årig bilist påkørte ham bagfra, skriver Jyllands-Posten. Læs artiklen på jp.dk

Cyklistforbundets optælling viser, at i alt 22 cyklister mistede livet i trafikken i løbet af 2012. Det er det laveste antal dræbte nogensinde. Men i det nye år har der allerede været to fatale ulykker. På årets første dag mistede en 45-årig kvindelig cyklist livet i en trafikulykke ved Skallerup klit vest for Hjørring og med ulykken i Grinsted er dødstallet oppe på to, inden årets første uge er gået.

”Lavere fart bl.a. omkring skoler, tæt bebyggede områder og andre steder, hvor cyklisterne er udsatte, bedre skiltning, flere cykelstier med kantsten, flere kampagner og bedre fokus og opmærksomhed både blandt bilister og cyklister – det er nogle af de elementer, vi kæmper for,” siger Claus S. Hansen, landsformand i Cyklistforbundet.

Claus Hansen meldte sig ind i Cyklistforbundet i 1989, netop fordi han ville arbejde for mere sikre forhold til cyklisterne. I 1980’erne lå antallet af dræbte cyklister i trafikken over 100 hvert år.

”Cyklistforbundet har fået mange af kommunerne til at forbedre forholdene, så det er langt mere sikkert at cykle i dag. På relativt få år er antallet af dræbte nedbragt meget markant, og Danmark er i dag verdens sikreste cykelland. Men tallet skal endnu længere ned,” siger landsformanden.

Cyklistforbundet arbejder i øjeblikket for at få de nye sikkerhedsinitiativer skrevet ind i Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan og i den nye nationale cykelstrategi.

Læs mediernes dækning af Cyklistforbundets optælling for 2012

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

1 kommentarer

• Af Per Holm 9. januar 2013
    Vi mangler den helt basale retssikkerhed for borgene:

Det skal være muligt - med sin cykel - at tage tog eller metro på politiets og/eller vejbestyrelsens regning når cykling er farlig på grund af politiets og/eller vejbestyrelsens mangelfulde udførelse af de opgaver som de er pålagt at løse.