Foto: Ursula Bach

Nye bycykler er på gaden

De længe ventede københavnske bycykler er klar til brug. Det er især en god nyhed for pendlerne, mener Cyklistforbundet.

Af Christina Britz Nicolaisen
16. april 2014

Et godt tilbud til pendlerne

Verdens ældste urbane bycykelsystem så dagens lys i København i 1995, men siden årtusindeskiftet er den danske model blevet overhalet af smarte nye bycykelsystemer i alverdens storbyer. Nu står den næste generation københavnske bycykler klar til brug. Den byder blandt andet på tre gear, touch-skærm, gps, elmotor, ruteplanlægger og mulighed for fjern-booking fra toget.

Cyklistforbundet har - blandt andet i Trængselskommissionen - længe arbejdet for et nyt og tidssvarende bycykelsystem, og direktør Klaus Bondam er godt tilfreds med, at de nye bycykler nu er taget i brug:

"Gobike er et godt tilbud til de pendlere, der synes det er for besværligt eller dyrt at tage deres egen cykel med i toget. Det bliver nok ikke københavnerne, der kommer til at bruge dem - de har jo deres egne cykler. Men ideen om at store virksomheder kan etablere ladestationer til de ansatte kan virkelig gøre en forskel. Både for den enkelte medarbejder og for trængslen i hovedstaden", mener Cyklistforbundets direktør.

Også til turister

Selvom Gobike er skræddersyet til pendlere, kan cyklerne også benyttes af alle andre:

"Cyklerne fungerer også godt i forhold til turister, der kan opleve København på den bedste måde - som jo er på cykel. Men vi ser altså nogle udfordringer ved, at Gobike er en elcykel, og det skal man virkelig være opmærksom på - især hvis man er uvant med at cykle i København. Det er smart, at cyklen har ruteplanlægger og seværdigheder på skærmen, men jeg håber også, at Gobike vil kommunikere om den københavnske cykelkultur", siger Klaus Bondam, der generelt er meget positiv over for det nye bycykelsystem:

"Gobike har lyttet til os i processen og mange af småfejlene er blevet rettet. Og vi skal huske på, at den nye bycykel er et pionersystem, så der vil stadig være plads til forbedringer. Men et godt cykelsystem kan spille en central rolle for fremtidens kombinationstransport - pendlercyklen er med til at gøre det let og attraktivt at kombinere de forskellige transportmidler, og på sigt håber vi, at systemet bliver bredt ud i hele Danmark", siger Klaus Bondam.