"Jeg vil opfordre alle til at komme ud af firhjulstrækkeren og op på cyklen", skriver Klaus Bondam i sin klumme. Foto: Mikkel Østergaard

Pedalkraft ja tak

Cyklisme er ikke et hippie-projekt - det er hardcore business. Sådan skriver Cyklistforbundets direktør i sin klumme på Concitos - Danmarks Grønne Tænketank - hjemmeside.

Af Christina Britz Nicolaisen
27. februar 2014

En ubekvem sandhed

I sin klumme på Concitos blog skriver Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, at cyklen er en oplagt del af løsningen på klimaproblemerne:

"Både regeringsledere og enkeltindivider er handlingslammede over for klimaudfordringen, den ubekvemme sandhed, der som i en amerikansk katastrofefilm tårner sig stadigt tydeligere op i horisonten. Jeg vil opfordre alle til at komme ud af firhjulstrækkeren og op på cyklen. Rugbrødsmotoren er et godt sted at starte, hvis du vil gøre noget her og nu for at bekæmpe klimaproblemerne. Don’t talk – just bike!"

Investeringer betaler sig

Klaus Bondam understreger, at investeringer i cyklisme ikke er et hippie-projekt. Beregninger fra Produktivitetskommisionens viser nemlig, at cykelinvesteringer er rentable - og dermed god business:

"Selv forholdsvis små investeringer med lave anlægsomkostninger har – ifølge Produktivitetskommissionen - et højt samfundsmæssigt afkast. 90 pct. af cykelprojekterne er rentable og heraf er 2 ud af 3 cykelprojekter MEGET rentable. Og det tilføjes, at cykelprojekter har positive afledte effekter i form af øget sundhed, mindre trængsel og støj og bedre miljø og klima! Det er bl.a. denne rentabilitet, der får borgmestre i byer som Bogotá, New York, Chicago, London og Paris til at satse benhårdt på cykler.", skriver Cyklistforbundets direktør i sin klumme.

Læs hele klummen på Concitos hjemmeside