Ny håndbog fortæller, hvad du kan forvente af en ordentlig cykelsti. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Ny håndbog skal skabe dialog mellem cyklister og kommuner

'Håndbog i cykelstiinspektion - vejen til en bedre cykeloplevelse' er netop blevet udsendt til bl.a. landets kommuner. Formålet er at bidrage til en konstruktiv dialog mellem kommunernes tekniske forvaltninger og ganske almindelige cyklister.

Af Frits Bredal
25. februar 2013

Bedre underlag for danske cyklister

Med 'Håndbog i cykelstiinspektion – vejen til en bedre cykeloplevelse' er der grundlag for et godt underlag for danske cyklister: Bogen er især henvendt til kommuner, men indeholder også konkrete eksempler på, hvad man med rimelighed kan forlange af sin kommune.

Det er Cyklistforbundet, der står bag den nye udgivelse.

”I Cyklistforbundet ved vi ikke alt om cykelstier og cykelfaciliteter, men vi ved alt om cyklister. Og vi ved alt om hvilke faciliteter, cyklisterne har brug for," siger Jens Loft Rasmussen, direktør i Cyklistforbundet.

Bliv inspireret og inspicer din cykelsti

En 'cykelstiinspektion' gennemføres i samarbejde mellem cykelstiinspektøren og kommunernes vejforvaltning – den primære målgruppe for håndbogen.

”Men selvom håndbogen ikke ligefrem er en spændingsroman, kan den godt fungere som inspiration for alle dem, der bruger cykelstierne. Her kan man få viden og konkrete eksempler på, hvad man med rimelighed kan forlange af sin kommune," siger Jens Loft Rasmussen.

Dialog mellem cyklister og teknisk forvaltning

Håndbogen er netop blevet udsendt til alle Cyklistforbundets afdelinger og til alle landets kommuner. Formålet er bl.a. at bidrage til en konstruktiv dialog mellem kommunernes tekniske forvaltninger og ganske almindelige cyklister:

”Med sit ret tekniske indhold kan bogen sikre bedre forhold for tusindvis af cyklister, der ikke er interesseret i teknik, men i en masse gode cykeloplevelser,” siger Cyklistforbundets direktør.

'Håndbog i cykelstiinspektion' er skrevet af Pablo Celis, en af Danmarks mest erfarne cykelplanlæggere.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

5 kommentarer

• Af Aksel Sonne 7. marts 2013
    Læs håndbogen

Når jeg klikker på linket får jeg en fejlmeddelese ??

Kan man ikke læse håndbogen på sin Ipad ?
  • Af aksel sonne 7. marts 2013
    det går fint på min PC
  • Af Line Hviid, Cyklistforbundet 7. marts 2013
    @Aksel Håndbogen er en helt almindelig pdf-fil, dog en ret stor én af slagsen, så enten er problemet, at du ikke har en pdf-læser på din iPad, eller også har iPad'en af en eller anden grund svært ved at hive den store fil ned.
  • Af Poul H Kragh - Vejle-Hedensted 8. marts 2013
    Hvorfor har vi i lokalafdelingerne ikke fået noget at vide om håndbogen (Eller har jeg overset noget?)
    Det ville have været rart, hvis vi var briefet om indholdet, så vi kunne indgå i en dialog med kommunen.
    Vi har netop været til vores halvårsmøde med Vejle Komune, og her kunne håndbogen have været et godt diskussionsoplæg.

Poul
  • Af Trine Stig Mikkelsen, Cyklistforbundet 14. marts 2013
    @Poul Håndbogen er sendt ud til samtlige formænd og repræsentanter, netop så I kan gå i dialog med kommunerne. Hvis I ikke har modtaget en i Vejle-Hedensted er det en fejl. Vil du ikke tjekke med Ib og sende mig en mail, hvis han ikke har modtaget den, for så vi øjeblikkelig sende et eksemplar af sted?