Foto: Aarhus Cykelby

Cykeltrafikken stiger i Aarhus

Flere og flere tager cyklen i Aarhus Kommune, og de skal helst cykle endnu mere fremover. Men det kræver fortsat statslig medfinansiering, mener rådmand Kristian Würtz.

Af Lotte Malene Ruby
30. marts 2015

Aarhusianerne cykler mere og mere og kører kun en lille anelse mere i bil. 16 % er andelen af cykelture steget inden for kommunegrænsen fra 2012-14. Ser man alene på cykelturene i Midtbyen, så ligger stigningen på hele 23 %.

Det glæder Kristian Würtz (S), som er rådmand for Trafik og Miljø i Aarhus Kommune, men der skal endnu mere cykling til i takt med at byens befolkningstal stiger, mener han:

”Udviklingen går den rigtige vej, og det er jeg glad for. Men vi skal have mange flere aarhusianere på cyklerne. Takket være statens cykelpulje har vi investeret massivt i nye tilbud til cyklisterne. Vi har for eksempel i samarbejde med staten sikret en supercykelsti til Lisbjerg, der de kommende år bliver en meget stor og tæt forstad til Aarhus, hvor man gerne skal bruge cyklen frem for bilen.”

Flere cyklister skaber nye behov

En by i vækst har behov for en stor andel af cyklister, hvis den ikke skal sande til i trafikpropper og dårlig luftkvalitet. Men mange nye cyklister skaber også nye behov – fx for mere og bedre cykelparkering. På det område har de indre dele af Aarhus allerede nu behov for større kapacitet. Aarhus har derfor bl.a. planer om at opføre et stort cykelparkeringsanlæg ved Banegården, hvor antallet af parkingspladser i dag er alt får lille:

”Vi har mange planer og ønsker at investere endnu flere kommunale kroner i cykelprojekter, og jeg håber virkelig, at staten også i fremtiden vil være med til at støtte op om det,” udtaler Kristian Würtz.

Cyklistforbundet bakker op

Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, glæder sig over udviklingen i Aarhus, men mener også, at staten har et betydeligt ansvar, hvis de største danske byers cykelsucces skal fortsætte – og brede sig til andre dele af landet.

”Det er en ekstremt opmuntrende udvikling vi ser i de største danske byer netop nu. Det er den vej vi skal, hvis vores store byer også på sigt skal være gode at leve i. Men i mange forstæder og mindre samfund går det den forkerte vej. Derfor har vi brug for de statslige cykelpuljer – både til at hjælpe de store byer med at håndtere de mange, nye cyklister og til at hjælpe resten af landet i gang,” udtaler han.