Øerne skal være bedre til at fortælle, hvad de kan tilbyde cyklisterne, mener Dansk Cykelturisme. Foto: Niclas Jessen

Cykelturismen kan løfte øerne

De mindste øer bejler kraftigt til turister, som kan skabe mere liv og flere jobs. Foreningen Dansk Cykelturisme accepterer frieriet, for ø-liv og cyklende turister er et perfekt match, mener man. Men udviklingen kommer ikke af sig selv. Der skal vilje og investeringer til fra erhvervslivet og fra politisk side.

Af Rikke Ravn Faber
30. marts 2017

"Livet kører i et lidt andet tempo ude på øerne. Allerede på færgen mærker du, at roen sænker sig", siger Jesper Pørksen, sekretariatsleder i foreningen Dansk Cykelturisme.

Der er noget svunden tid og nostalgi over både færgen og øerne, og det er en styrke, mener han.

"Her kan man få et frikvarter fra de hektiske liv, en hel del af os lever", siger han: "Og der er rigtig mange cykelturister, der gerne vil være kunder i den butik".

Cykelturister bruger penge

Flere kunder i butikken er præcis, hvad de mindste øer går efter i disse år. Erhvervslivet er trængt, og med statsstøtte i ryggen forsøger man derfor at trække flere turister til. Bl.a. har øerne skabt en fælles destination - Det danske ørige - som de markedsfører i et nyt ø-pas - og så bliver færgebilletterne billigere uden for den absolutte højsæson.

I Dansk Cykelturisme repræsenterer Jesper Pørksen en række af de offentlige og private aktører, der arbejder med at udvikle og markedsføre Danmark som cykelland. Han mener, at cykelturister helt oplagt kan bidrage til at sætte skub i økonomien på de mindre øer.

"Cyklister falder jo naturligt ind i det lokale liv", siger Jesper Pørksen: "De giver ikke larmende trafik på småvejene. Alligevel er de mobile og kan komme ud i krogene og bruge de tilbud, øen har".

Og cykelturisterne er værd at investere i, understreger han.

"Der hersker en fordom om, at cykelturister ikke bruger penge, fordi de ligger i telt og laver mad selv", siger han: "Men faktisk bruger cykelturister flere penge i de områder, de besøger, end den typiske turist".

Der er flere og flere, der cykler på ferien, og de klassiske cykelturister har fået selskab af nogle helt andre typer, som cykler dagsture og vil have en lækker frokost og en god seng at sove i, forklarer Jesper Pørksen.

Øerne skal oppe sig

Cykelturister er aktive feriegæster, der suger oplevelser til sig på ferien. Så småøerne skal arbejde målrettet med fortællingen om, hvad de kan tilbyde cyklisterne, mener Jesper Pørksen.

"Større øer som Samsø, Ærø og Bornholm har lagt et stort arbejde i at brande sig selv som gode cykeløer, og det har givet pote", siger han og vurderer, at ø-passet vil skabe positiv opmærksomhed omkring småøerne.

"Så det er nu, de erhvervsdrivende skal gribe muligheden for koble sig på den større fortælling om deres ø. Og de skal for alvor i gang med at skabe oplevelser, der kan bookes på nettet, for det er der, de fleste turister starter ferien.

Og så ligger der altså fortsat en politisk opgave i at sætte de nødvendige penge af til at skabe god infrastruktur omkring øerne og markedsføre ø-fortællingen, pointerer han.

"I internationalt perspektiv er det mangfoldige danske ørige noget helt unikt. Der er virkelig noget at komme efter. Men hvis man som dansk eller udenlandsk turist skal vælge at cykle på de steder, der er mest besværlige at komme til, så skal fortællingen om øerne stå meget skarpt".

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder