Foto: Mikkel Østergaard

137

Cyklister snyder sig selv i skat

Cykelpendlere har ret til samme befordringsfradrag som bilister. Men 72 pct. af danskerne kender ikke reglen, viser en ny undersøgelse.

Af Christina Britz Nicolaisen
11. november 2015

Langt de fleste pendlere kender befordringsfradraget, som giver ret til et skattefradrag, hvis den daglige tur til og fra arbejdspladsen samlet overstiger 24 km.

Men kun de færreste ved, at fradraget ikke er knyttet til et bestemt transportmiddel - hele 72 pct. af danskerne er ikke klar over, at en cykeltur til arbejde udløser samme befordringsfradrag som en tur i bil. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Deloitte.

Sådan er reglerne i dag

Skatteekspert i Deloitte Richardt Tabori Kraft forklarer reglerne til Ritzau:

"Har du mere end 24 km til din arbejdsplads gælder fuldstændig de samme befordringsregler for cykel som for en bil. Transportvejen på cykel beregnes derfor også som den normale transportvej, præcis som hvis du kørte i en bil."

Men derudover er det også muligt at få kørselsgodtgørelse:

”Bruger du din egen cykel til arbejdsmæssige formål, for eksempel til kundebesøg, kan din arbejdsgiver udbetale kørselsgodtgørelse til dig skattefrit. I 2015 er satsen 52 øre per kilometer. Kører du langt, kan det godt løbe op,” siger Richardt Tabori Kraft.

Cyklistforbundet ønsker mere cykelvenlige fradrag

Befordringsfradraget for cyklister kommer i praksis kun få cykelpendlere til gode. Erfaringen viser nemlig, at mange hverdagscyklister lader cyklen stå, hvis turen til arbejde overstiger 3 km.

Cyklistforbundet mener, at en ændring af befordringsfradrag vil kunne motivere flere pendlere til at vælge den sunde og grønne transportform, som cyklen er.

Derfor arbejder Cyklistforbundet for, at fradraget bliver ændret, så det tilgodeser cyklister, der samlet cykler mere end 6 km tur retur mellem hjem og arbejde hver dag.

”Selv om Danmark er internationalt kendt som cykelland, så kører vi stadig rigtig mange unødvendige, korte ture i bil. Det er skidt for sundheden og miljøet, men der skal mere end gode argumenter til, for at ændre folks indgroede hverdagsrutiner,” siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.