Efterlyses: Aktive medspillere på cykelområdet

Kommunerne har brug for aktive medspillere i stedet for modspillere, siger lederen af Århus Cykelby

28. februar 2011

"Tiden er inde til at tale om cyklisme i kommunerne. De seneste år, bl.a. i kølvandet på miljø, klima- og sundhedsdebatten, er der opstået en helt ny situation: I kan få al den indflydelse, I vil ha'", sagde Pablo Celis fra Trafik og Veje i Århus Kommune, hvor han samtidig er leder af Århus Cykelby.

Ordene var henvendt til de omkring 20 deltagere i et politisk seminar, som Dansk Cyklist Forbund afholdt i Århus i weekenden. Cyklistforbundet havde bedt Pablo Celis fortælle, hvordan man bedst skaber nye muligheder for cyklisterne rundt omkring i de danske kommuner:

"Nogle afdelinger af Dansk Cyklist Forbund har en tendens til at grave sig ned i enkeltsager og kritisere kommunen frem for at se det store billede og pege på udfordringer og udviklingsmuligheder", sagde Pablo Celis på seminaret, hvor han samtidig pegede på skoler/cykling til skole som et område med kæmpe potentiale.

Pablo Celis har selv tidligere arbejdet i Dansk Cyklist Forbund, før han begyndte som embedsmand i Århus Kommune. Han har igennem årene ydet konsulentbistand og vejledt en lang række danske kommuner, bl.a. Helsingør, der blev kåret som Årets Cykelby i 2009.

"Hvis de lokale afdelinger af Dansk Cyklist Forbund går ind som aktive medspillere, kan de virkelig gøre en forskel. Rent politisk har der aldrig været mere medvind på cykelstien: Det gælder om at udnytte momentum."