Foto: Mikkel Østergaard

Elcyklens Dag: Cykellandet Danmark 2.0 er på vej

Elcyklen kan blive løftestang til en mere sund og grøn måde at indrette vores liv, vores byer og vores lokalsamfund på, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, op til Elcyklens Dag.

Af Jane Kofod
02. oktober 2017

Salget af elcykler bare stiger og stiger. Flere og flere danskere får øje på elcyklen som en nem og dejlig måde at bevæge sig rundt på uanset, om det er pendling til arbejde eller ture i weekenden.

For mange danskere kan en elcykel også erstatte bilen og den lange ventetid i fyraften­trafikkens bilkøer.

Sådan er det for Lone Laursen, der bor i Smørum og arbejder i Ballerup - otte kilometer væk i ”et pænt kuperet terræn”:

- Når jeg cykler hjem fra arbejde, oplever jeg tit, at jeg cykler hurtigere end bilerne, der holder i kø på Frederikssundsvej. Det er en dejlig fornemmelse ikke at sidde fast der, siger hun.

Lone Laursen har sin elcykel stående i carporten ved siden af bilen. Når hun om morgenen skal på arbejde, er det - trods bakkerne – oftest bilen, der får lov at blive stående:

- Jeg har nok ti minutters ekstra transporttid på cykel. Men jeg er så meget mere klar i hovedet, når jeg kommer hjem, end når jeg tager bilen, og jeg får også dagens motion, siger Lone Laursen.

Cykler gør vores byer værd at leve i

Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, ser store muligheder med el-cyklen.

- På en elcykel kan man cykelpendle til og fra arbejde over afstande, som mange oplever som for lang på en almindelig cykel. Hvis vi vil, kan vi bruge elcyklen til at løfte både den enkeltes sundhed og folkesundheden som sådan, siger Klaus Bondam.

Der er - i modsætning til hvad mange tror - store sundhedsgevinster ved elcyklen. Det viser en lang række studier - for eksempel Gate 21’s projekt ’Test en elcykel’ og senest Supercykelstiernes test. Her blev ni testpersoner 19 år yngre på en måned ved at skifte bilen ud med en elcykel. Men elcyklen kan mere end det:

- Vi kan også roligt begynde at se elcyklen som et redskab til at flytte flere fra bil til elcykel med alle de fordele, som det giver i forhold til mindre trængsel på vejene. Det giver bedre byer, for det er cykler og fodgængere, der gør vores byer værd at leve i. Og vi får en stor samfundsøkonomisk gevinst ved at reducere al den spildtid i bilkøerne, siger Klaus Bondam.

Region Hovedstaden har udregnet, at trængslen omkring hovedstaden årligt koster samfundet ca. 2 milliarder kroner, fordi bilisterne spilder over 9 millioner timer på at sidde i kø.

Elcyklens Dag den 7. oktober

Den 7. oktober afholdes Elcyklens Dag for første gang i Danmark. Her kan man gratis prøvecykle elcykler både med og uden lad, og man kan få svar på de mange spørgsmål, som kan dukke op i forbindelse med køb af en elcykel: Forhjuls- eller centermotor? Hvor kraftig en motor? Hvad med batterilevetiden?

Cyklistforbundet arrangerer cykelleg for børn og barnlige sjæle, og direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam giver kl. 15 sit bud på, hvad elcykler kan, når det handler om en sund og aktiv hverdag for den enkelte og om en mere sund og grøn måde at indrette vores byer og vores lokalsamfund på.

Læs mere om eventet på Facebook

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder