Foto: Biomega

Elcyklen er brudt igennem

Elcykler er ikke længere forbeholdt ældre og svagelige cyklister - de unge er også begyndt at sætte strøm til cyklerne.

Af Rikke Ravn Faber
25. januar 2016

For ti år siden var elcyklen et marginalt produkt, der primært appellerede til de ældste og svageste cyklister. I dag er hver tiende solgte cykel en elcykel, og et yngre publikum strømmer til.

"Jeg hører fra forhandlere landet over, at interessen for elcyklerne er stor. Også fra folk, der ikke plejer at cykle. Vi ser børnefamilier i byen, der vil erstatte bil nummer to med en eldrevet ladcykel. Og vi ser en stor gruppe, der gerne vil cykle, men har langt til jobbet og ikke er vil komme svedige frem", siger Thomas Johnsen, direktør for brancheorganisationen Danske Cykelhandlere.

De seneste år er elcyklen faldet i pris, og teknologiske landvindinger har gjort den lettere og mere driftsikker. Og så er designet er blevet bedre – mormormodellen har fået sporty selskab af elcykler, der til forveksling ligner almindelige cykler.

Brandes som en bil

Langt fremme i designskoene er fx danske Biomega, der er teamet op med arkitekten Bjarke Ingels’ designfirma KiBiSi og har skabt elcyklen OKO. Sammen har de den ambition, at elcyklen ikke kun skal være for dem, der i forvejen cykler – og derfor skal den brandes anderledes.

"På mange områder har elcykelmarkedet mere til fælles med bilbranchen end med cykelindustrien", siger Biomegas managing director, Kenneth Dalsgaard, og forklarer:

"OKO skal ramme et modent segment, der vil se cool ud, selv om de har en elcykel. De kræver et stærkt design, en simpel betjening og en cykel, der bare kører og ikke skal vedligeholdes".