100.000 kr. har kongelig hofleverandør Jacob Kongsbak Lassen investeret i firmaets første køleladcykel, der bringer fisk ud i København.

Syv virksomheder: Ladcyklen giver merværdi

Det er enkelt, effektivt, grønt og synligt på én gang, siger en række virksomheder, der bruger ladcykler til at løse opgaver i byen. Se køretøjerne og læs om, hvad de kan!

Af Rikke Ravn Faber
29. september 2017
Artiklen er fra medlemsmagasinet CYKLISTER
Læs pdfLæs i browser (issuu)

1. Morten Kryger Wulff, Cykelkokken:
»Jeg rykker madoplevelsen ud i det offentlige rum og laver mad, der passer til stedet, gæsterne og årstiden. Det giver nærvær, når folk står rundt om cyklen og følger med. At bygge det første professionelle køkken på to hjul tog et år. Jeg har altid gang i en ny prototype og har også designet til Fødevarebanken og Foodmakers, som kører i København og Aarhus«

2. Martin Moe, Svajerpudseren:
»Jeg ledte efter en gammel longjohn og faldt for en moderne udgave, da jeg startede mit firma. Min mors mand har svejset stigeholdere på, og jeg har spanden på ladet. Først valgte jeg at cykle for at holde mine startudgifter nede. Men nu har jeg fået en fast kundekreds i Aarhus midtby, hvor det simpelthen ikke giver mening at køre i bil«. Foto: Vesterlauget

3. Jacob Kongsbak, fiskeleverandør Jacob Kongsbak Lassen:
»Vi vil have have vores fisk hurtigt frem til køkkenerne, og da vi lever af naturen, vil vi gerne passe på den ved at tænke det grønne ind i alle led. Vi investerede 100.000 kr. i at udvikle den første kølecykel. Nu har vi bestilt to mere, for det viser sig at være en effektiv løsning i indre by. Vi har også planer om at etablere vareterminaler i Aarhus, Aalborg og Odense og levere på cykel derfra«.

4. Birger Brogaard, Den cyklende låsesmed:
»Håndværkere har kørt i bil lige så længe, der har været biler til. Men på cykel kommer jeg hurtigt frem og parkerer ved døren hver gang. Andre låsesmede har mere plads til værktøj og reservedele, men mine kunder sender bare et billede af den lås, jeg skal fikse – og så tager jeg udstyr med til det. Mine årlige transportudgifter er måske 1.000 kr. Det kan man ikke holde en firmabil kørende for i 14 dage«. Foto: Kim Bjærre

5. Sille Kongstad, Bededamerne:
»Nogle gange går hele den afdødes familie med, når den sidste tur bliver kørt i cykelrustvognen. Det er enkelt og personligt, og det tegner et godt billede af, hvad vi er for en virksomhed. Måske kan mange flere få den effekt? Det ville være smukt, hvis blomsterhandlerne begyndte at bringe ud på cykel«. Foto: Marie Hald.

6. Julie Thalund, Vermouth Søndag:
»Vi elsker vermouth og sydens udeliv. Det bringer vi til København. Vores bar er en cykel, fordi det giver en fleksibilitet og en lethed – vi popper op, hvor folk er og folder vores lille univers ud. Det er ukrukket og ukompliceret. Man behøver ikke et stort og dyrt set-up for at prøve af, hvad ladcyklen kan«. Foto: Sarah Buthmann/Munchies

7. Rasmus Ditlev, ØNSK kaffe:
»Vi kunne have købt en kaffeknallert, men vi købte en cykel, fordi den passer godt ind i københavnerkulturen. Cyklen bidrager til vores fortælling om den bæredygtige og økologiske kaffe fra Nicaragua, som vi sælger. Og så har cyklen charme!«.

Læs også: El-ladcykler løser flere og flere jobs i byen

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder