Foto: Marie Hald

Bededamernes rustvogncykel er med til at tegne profilen af en virksomhed, der gør tingene på sin egen måde. Foto: Marie Hald

0
0

Ladcykler løser flere jobs i byen

Et stigende antal virksomheder får specialbygget el-ladcykler til at udføre opgaver i byen. På cykel kan de spare tid og penge og skille sig ud fra konkurrenterne - og der er mere vækst på vej, vurderer fremtidsforsker.

Af Rikke Ravn Faber
29. september 2017
Artiklen er fra medlemsmagasinet CYKLISTER
Læs pdfLæs i browser (issuu)

Salget af eldrevne ladcykler til virksomheder har taget fart de seneste 2-3 år, viser en rundspørge, CYKLISTER har foretaget blandt danske ladcykelforhandlere.

Kunderne er fx butikker og produktionsvirksomheder, der skal have varer ud i byen. Interessen vokser også hos håndværkere og servicefag – og så er antallet af mobile mad-boder flerdoblet på nogle få år, så alt fra is og kaffe til skaldyr og stenovnspizzaer nu fås på cykel.

Læs også: Syv virksomheder: Ladcyklen giver merværdi

Skræddersyede cykler

– Vi oplever en ganske stor vækst lige nu, og med trængslen på vejene og de omfattende miljøkrav til virksomheder, tror vi på, at den opadgående kurve fortsætter, siger Hans Fogh, der er stifter af firmaet Larry vs. Harry, som bygger og sælger tohjulede ladcykler.

Hos Sorte Jernhest på Vesterbro betjener Lars Binø i stigende grad betjener erhvervskunder, der vil have specialbygget en cykel til netop deres behov.

– Det kan være en gartner, der godt vil trille en græsslåmaskine op på cyklen. Eller et lille bryggeri, der vil køre ud med så mange kasser sodavand som muligt. Så bygger vi et stel og en kasse, der matcher det, forklarer han.

El åbner markedet

At elmotoren har gjort en afgørende forskel for salget, er forhandlerne enige om.

– Det har virkelig ændret markedet, at batterierne til elcykler er faldet i pris, samtidig med at kvaliteten er blevet bedre, lyder det fra Martin Andersen fra firmaet Amladcykler, som årligt ca. 1.000 ladcykler til erhvervslivet.

– Vi sælger primært elcykler til erhvervsbrug. El giver jo en helt anden aktionsradius, og så betyder det også noget, at folk ikke skal trampe rundt og svede i deres arbejdstøj, siger han.

Vaneskift lader vente på sig

Christiania Bikes, som har bygget ladcykler i tre årtier, mærker også, at cyklerne nu kan afsættes til en bredere kreds af virksomheder. Men mange sætter stadig lighedstegn mellem erhvervstransport og biler, konstaterer smedjens direktør, Risenga Manghezi.

Ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø er der dog mere vækst i vente for ladcyklerne. Der er nemlig altid en forsinkelse på reaktionen, når mennesker skal omstille sig til at gøre ting på en ny måde.

– Bare tænk på hvor længe vi blev ved med at ringe fra telefonbokse, efter at mobiltelefonen var opfundet, siger Liselotte Lyngsø, som vurderer, at mange flere bybaserede virksomheder vil prøve el-ladcyklerne af i de kommende år.

– Det er en sund, grøn og effektiv transportløsning i byen. Men el-teknologien er stadig ny, og mange skal se andre have succes med det, før de overhovedet kan tænke på at investere i en el-ladcykel.

Det sænker også tempoet i omstillingen, at Danmark primært har små og mellemstore virksomheder, mener hun.

– Vi har ikke mange store koncerner, der har muskler til at sende hundredvis af ladcykler på gaden med ét slag, så det er mange bække, der skal blive til en å.


Kilder: Til artiklen har CYKLISTER talt med Amladcykler, Butchers & Bicycles, Christiania Bikes, EBIKECENTER, Larry vs. Harry og Sorte Jernhest.

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder