250

"Giv lastbiler ret til at køre cyklister ned"

Cyklistforbundets ønske om lovpligtigt orienteringsstop for lastbiler fortsætter med at fremkalde mange reaktioner

02. marts 2012

Cyklistforbundet får mange henvendelser i forbindelse med debatten om højresvingsulykker. Vi har ikke mulighed for at svare individuelt på dem alle, men bringer her et udpluk af de kommentarer, der er kommet alene i dag, på baggrund af debat i Aftenshowet:

  • Faktisk vil jeg gå så vidt, at jeg vil anbefale vore politikere at give lastbiler /ret/ til at køre cyklister ned ved højresvingning. Så kan vi nemlig lære at passe på os selv. Der kan næppe herske tvivl om, at det er en voldsomt traumatisk oplevelse for chaufføren, som kører en cyklist ned, men desværre er det ikke altid let at se dem, selvom man har en million spejle. Som cyklist gør man ofte meget for bekvemmeligheden, men da man er uskyldig ligegyldigt hvad der sker, så passer man ikke ordentligt på sig selv.
  • Det ser ud til at den er nødvendigt med en form for cykelkørekort, da de fleste cykler kører direkte røddent i trafikken, det er ikke altid bilernes skyld når det sker ulykker.
  • Vi har i aften set AFTENShowet,og hørt om de forfærtelige ulykker der sker med cyklister,ved højre sving i forbindelse med lastbiler. Hvornår kan forbundet begynde at se logiggen i, og for at spare menneskeliv,at enten skal cyklister trække over sammen med fodgængerne, eller skal der en lovændring til,så alle cyklister køre mod trafikken,for så kan alle trafikanter se de cyklende,ihvertfal inde i byerne hvor faren er størst.Med veniig hilsen,og undskyld mine skarpe vendinger.Der er efterhånden mange menneskeliv der er gået tabt på den konto,forcyklisterne skal vel ikke, ha forkørsels ret,og derved miste livet.DE ER MEGET SMÅ,og til tider svære at se
  • Jeg har et forslag til hvordan man kommer de højresvings ulykker til livs. Alle cykelister skal cykle i modsat side af vejen, end hvad man gør nu. Jeg kører selv bus, og stopper helt op når jeg skal svinge til højre, det kan godt være de andre bilister bliver sure, men jeg undgår at ramme cykellisterne.
  • I går fik min søn en bøde på 700 kr for at svinge til højre for rødt på cykel. Forleden dræbte en lastvogn en 6-årig ved et højresving. Man diskuterer op ad stolper og ned ad vægge, om dræber-lastbilerne skal lave orienteringsstop. Og ingenting sker. Vi venter bare på det næste dødsfald. Men de frække cyklister - de skal f g m ha en bøde, så ka de lære det!! Hvad i alverden er meningen? Cyklister er måske nok frække, men de dræber altså ikke deres medtrafikanter. Man bliver afmægtigt rasende: Hvor er proportionerne? Hvor er de modige og konsekvente politikere, som tør skære igennem og redde menneskeliv?? I stedet for at bruge politiets ressourcer på frække cyklister.
  • Der er lige nu en debat om cyklister og højresvingsulykker. Jeg kører til dagligt selv på en 30 knallert til og fra arbejde, altså på cykelstien. På de 25 minutter som turen tager fra Rødovre til Herlev ser jeg dagligt masser af trafikforseelser begået af cyklister, såsom at køre over for rødt, dreje til højre lige ind foran biler som stopper som de skal, trække hinanden, lægge sig bag en knallert for at udnytte slipvinden, med meget mere.
  • Hvis politiet vil er der masser af kroner at hente på overtrædelser af færdselsreglerne begået alene af cyklister. Det er simpelthen for dårligt.
  • Hvad med at feje foran egen gadedør først og få jeres egen gruppe til, først og fremmest at overholde færdselsreglerne, dernæst også bare tage et minimum af hensyn til andre, før I går ud og siger at det er de andres skyld.
  • Jo jeg kører også bil ind i mellem og er meget bange for cyklister idet jeg betragter dem som de dårligste personer overhovedet som færdes i trafikken.
  • MAN SKAL IKKE KASTE MED STEN NÅR MAN SELV BOR I ET GLASHUS, SLET IKKE NÅR ENS EGET GLAS ER MEGET SKRØBELIGT.
  • Jeg ved godt, at lastbilchaufføren har det overordnede ansvar i trafikken som "hård" trafikant. Men når det er sagt, forarges jeg over hvor mange cyklister, der kører direkte "råddent" og tilsidesætter alle påbudte og fornuftige færdselsregler.
  • Alt for mange cyklister tror simpelt hen ikke at færdselsreglerne gælder for cyklister. Du ville tro det var løgn, hvis jeg fortalte om de mange cyklister, jeg som billist møder, som kører rent ud sagt med "hovedet under armen" Lige fra dem, der pludselig svinger til venstre over en vej uden så meget som at se sig tilbage, til dem, der en mørk vinteraften kommer kørende på den "forkerte" cykelsti på en totalt mørklagt cylel og i helt mørkt tøj, uden så meget som en enkelt lille refleks.Andre igen kører to-tre personer ved siden af hinanden mens snakken går lystigt i mobiltelefonen, alt imens de fyldre den halve vejbane. Og jeg kunne blive ved.
  • Jeg synes, det er på tide, at det indskærpes over for cyklister, at de OGSÅ har et medansvar i trafikken. Både med hensyn til køremønster og ikke mindst ordentligt lys på cyklen. Der burde være en lov for, HVOR dårligt og mangelfuldt en cykels lygteføring må være. Så vidt jeg ved, er det stadig lovligt at køre med en gammeldags nefalygte fra for 30 år siden. I takt med den øgede trafik og de mange distraherende lys, der i øvrigt er i nutidens bybilled, skal der ordentligt lys på cyklen, for at bilisterne kan se den i god tid.
  • Det er vist heller ikke lovpligtigt, at en cykel skal udsende nogen form for lys når den ses fra siden. Dette er også grotesk.
  • Husk på, at det kan blive en uskyldig billist, der resten af livet skal leve med den oplevelse at have påkørt og måske dræbt et barn, selv om billisten ikke har handlet uagtsomt.
  • Brug noget mere energi på at ændre cyklisternes kørevaner og cyklernes sikkerhed og ikke KUN fokusere på bilerne. Hvad med påbudt lys på cykler døgnet rundt.Så ses de på meget længere afstand. Det er jo ikke for sjov, at dette gælder for biler.
  • Nu har jeg cyklet i København i over 30 år og har altid taget hensyn til højresvingende biler/lastbiler og busser. Jeg holder simpelthen tilbage, så de kan dreje til højre. Kunne man ikke lære cyklisterne at holde tilbage. Det oplever jeg nemlig ikke rundt om i byen. Der kører de som om de (cyklisterne) ejer hele byen.
  • For at undgå de tragiske dødsulykker i forbindelse med højresving, vil jeg foreslå, at cyklisterne venter indtil lastbilen har foretaget sit sving. Ganske enkelt, det gør jeg selv. En lastbil er stor og farlig og hvorfor skal cyklisterne holde på sin ret. Det tager et øjeblik og så er faren ovre.

Se indslaget på DR's hjemmside