Foto: Thomas Rousing

Gør det med kollegaerne - ta’ cyklen i maj!

Vær med i årets store cykelkampagne Vi cykler til arbejde fra 1.-31. maj. Du kan spare både benzinpenge, sygedage og CO2 – og så kan du vinde en drømmerejse. Tilmeldingen er netop åbnet på vcta.dk

Af Christina Britz Nicolaisen
09. marts 2015

Når årets Vi cykler til arbejde ruller henover landet i maj måned, er der mange gode grunde til at cykle med. Du sparer penge på benzin og billetter, du sparer miljøet for CO2, du bliver mindre syg, du forbrænder flere kalorier – og der skal faktisk ikke mere end et par cykeldage til, før du og dit hold mindst har fortjent kage.

Gør det – og vind en rejse

Det kan være fristende at tage bilen på arbejde, men faktisk drømmer 38 % af alle danske bilpendlere om at cykle mere*. Sammen med kollegerne kan det blive en sjov, fælles udfordring at cykle til arbejde så meget som muligt i maj måned – og så er I samtidig med i konkurrencen om en drømmerejse til 12.000 kr. pr. person.

Gør det på internettet

I år er der mange nye funktioner på kampagnens hjemmeside, som giver ekstra motivation til at cykle til arbejde – eller til at cykle endnu mere, end du plejer.

Du kan fx følge med i hvor mange kalorier du forbrænder, beregne hvor mange penge og hvor meget CO2 du og dit hold sparer, og se hvor mange sygedage I slipper for. Du kan også sammenligne holdresultaterne på kryds og tværs, og se hvor I ligger i forhold til andre hold, arbejdspladser, kommuner eller hele landet.

Gør det på cykelstien

Kernen i kampagnen er dog den samme, som den altid har været, fortæller Cyklistforbundets kampagnechef Maria Bech:

”Det gælder først og fremmest om at komme ud at cykle – og at have det sjovt med sine kollegaer. I år har vi så tilført kampagnen en masse nye muligheder på både hjemmesiden og de sociale medier. Men det vigtigste er stadig at cykle, og det er stadig de hold, der cykler flest dage, der har størst chance for er vinde årets hovedpræmie.”

Gør det på Instagram og Facebook

Årets kampagne har også et splinternyt hashtag på Instagram #gørdetpåcykel. Her kan alle deltagere både dele billeder og fortællinger fra cykelturene og arbejdspladsen, og tage selfies - eller måske endda ”holdfies” - sammen med kollegaerne.

På kampagnens Facebook- og Instagram-profil kører der løbende konkurrencer. Der er fx T-shirts og store, saftige kager på spil til det sjoveste hold-motto og de flotteste billeder. Følg med på facebook og på instagram.com/cyklistforbundet

Meld hold til på vcta.dk
Hold og ekstra deltagere kan tilmeldes til helt frem til kampagnestart d. 1. maj, men gør det gerne senest 24. april – så er I sikre på at få materialerne til tiden.

Vi cykler til arbejde arrangeres af Cyklistforbundet med støtte fra ITD/Tryghed i trafikken.

For yderligere information kontakt Cyklistforbundet:
Kommunikationschef Lotte Ruby: lmr@cyklistforbundet.dk eller 40 70 83 78
Kampagnechef Maria Bech: mab@cyklistforbundet.dk

* Kilde: Befolkningens drømme om fremtidens transportformer, Cowi 2013

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

3 kommentarer

• Af Ib Fibecker,  12. marts 2015
    I de sidste par år har det ikke været muligt at lave et hold på min skole men vil dog prøve her i år. Send venligst materiale til min arbejds pc ibfib@vejle.dk hvorefter jeg vil prøve at danne et hold.
    Mvh Ib Fibecker Vejle afd.
  • Af Ib Fibecker,  12. marts 2015
    Mvh Ib Fibecker Vejle afd.
  • Hej Ib
    Der er materiale på vej til din mail - og du er også meget velkommen til at læse meget mere om kampagnen og tilmelde dit hold på www.vcta.dk
    Held og lykke med at samle holdet!
    Lotte, Cyklistforbundet