Foto af cyklister i Herning

Foto: Screendump fra TV2 Midt-Vest

Herning er Årets Cykelby

Cyklistforbundet har netop under den nationale cykelkonference kåret Årets Cykelby 2012. Det blev Herning.

Af Christina Britz Nicolaisen
09. maj 2012

”Vi har kåret Herning som Årets Cykelby, fordi det er lykkedes for byen at skabe en synergi mellem sportscykling og hverdagscykling. Herning har brugt det positive boost i forbindelse med Giro d’Italia til at sætte fokus på en lang række cykeltiltag, der skal få flere herningensere til at cykle – cykeltiltag der har været planlagt længe før Giro’en kom på tale”, forklarer udviklingskonsulent i Cyklistforbundet Trine Stig Mikkelsen.

I Herning bliver kåringen modtaget med begejstring. ”2012 bliver på alle måder cyklens år i Herning. Vi har præsenteret det ypperste inden for professionel cykelsport, og vi har fået anerkendelse for vores plan for cykling i hverdagen. Større kan det næppe blive”, siger udvalgsformand Finn Stengel Petersen.

Se TV2/Midt-Vests indslag om kåringen af Herning som årets cykelby.

Læs omtalen i Herning Folkeblad

Cyklistforbundets motivation

Herning har placeret sig godt og grundigt på cykellandkortet – ikke kun som cykelsportsby – men også som en by, der prioriterer hverdagscyklingen højt. Byen har en ambitiøs cykelstrategi. En politisk jernvilje. En stærk branding.  Og en tværfaglig tilgang kombineret med inddragelse af borgere, virksomheder og den lokale afdeling af Cyklistforbundet. Herning står allerede stærkt blandt de jyske byer. Med udmøntningen af cykelplanerne kan Herning komme i førerfeltet af cykelbyer, der kan inspirere kommuner i hele landet til at højne cykelindsatsen.

Syv kommuner nomineret

Cyklistforbundet havde nomineret syv kommuner, der udmærker sig ved at have en stærk cykelkultur, gode cykelforhold eller en innovativ tilgang til cykelindsatsen. Kommunerne er Albertslund, Frederikshavn, Randers, Roskilde, Svendborg, Aalborg - og altså Herning, der løb med titlen som Årets Cykelby i år.

Hvem bliver den næste?

Cykelforhold og cykelkultur er dynamiske størrelser, så billedet kan ændre sig på rekordtid, når nye kommuner rykker op i førerfeltet. Derfor opfordrede Cyklistforbundet alle kommuner i landet til at komme ind i kampen om at bliver Årets Cykelby næste år.

Titlen som Årets Cykelby er blevet uddelt siden 2005 og så forskellige byer som Århus, Ballerup, København og Helsingør har båret titlen.