Illustration: Hauschild-Siegel

0
0

Huset er bygget til cyklister

Et hus fyldt med lejligheder, der fra A-Z er tænkt til cyklister. Nul parkeringspladser. Og en filosofi om, at det skal være nemt at leve uden bil. CYKLISTER har tilbragt et døgn i Sveriges første cykelhus. Det hedder Ohboy og ligger i Malmø.

Af Marie Irgens
10. juli 2017

"Brutalisme!" Arkitekten taler om den stil, Cykelhuset Ohboy er bygget i. Men denne sommerdag i Malmø er der intet brutalt over udstrålingen fra det grå hus her i den nye og hippe bydel Västra Hamnen: Vinduer i træ, cykelinspireret kunst på murene og et gigantisk, grønt cykelhjulslogo, der klart signalerer, at dette hus er tænkt til cyklister.

"Grundtanken i huset er, at det skal være enkelt at leve uden bil", fortæller arkitekten og bygherren, Cord Siegel, en engageret, skægget mand, der taler svensk med tysk accent.

"Det er dyrt at bo i et nyt hus. Så vi spurgte os selv: Hvordan kan man sænke beboernes faste udgifter? Ja, det kan man fx, hvis de ikke har brug for at eje en bil! Og så er det jo også fra et miljøsynspunkt en god ide at være mindre bilafhængig", siger Cord Siegel om ideen bag huset.

For at se, hvad ordet ‘cykelhus’ betyder i praksis, er jeg sammen med fotografen taget på en guidet rundtur i den nybyggede ejendom. Med os har vi en Triobike-ladcykel af ældre model, så vi kan prøve husets faciliteter af – og i nat skal jeg og cyklen overnatte på Ohboys cykelhotel.

Læs også: Hvor er det danske cykelhus?

Masser af cykler – nul bilparkering

Det cykelvenlige begynder henne ved cykelparkeringen. Her står ejendommens egen cykelpark, som beboerne frit kan bruge.

Har du brug for at hente din gangbesværede mormor ved Centralstationen 600 meter væk? Intet problem – så låner du elcykeltaxaen. Har du brug for at fragte seks børn i børnehavealderen? Lån den gigantiske, stålfarvede ladcykel. Har du brug for at tage toget og cykle videre, når du er ankommet? Så låner du en af husets foldecykler.

"Og hvis det ikke løser dine behov, har du også ti års medlemskab af en delebilsordning, beretter arkitekten.
Vi går forbi cykelvaskestationen, cykelværkstedet og den indendørs, aflåste cykelparkering.
Herinde er der 2,5 cykelparkeringsplads pr. lejlighed, og beboernes cykler står lag på lag i et stativ. Resten af folks cykler står i svalegangene på hver etage eller hænger i specialkroge på væggene. Til gengæld er der ingen parkeringspladser til biler – overhovedet – til rådighed for beboerne.

Små, snedige detaljer

Vi går ind gennem den grønne dør til husets rummelige hovedentre. Et stort og livligt cykelinspireret maleri af den svenske kunstner Sara Graner fylder hele den ene betonvæg. Væggen på den anden side er fyldt med grønne bokse. Først tror man, det er almindelige postkasser, men nej – det er kasser til at modtage pakkepost i.

"Tanken er, at man kan handle på nettet og få det hele leveret her, så man ikke behøver køre i bil til et stort shoppingcenter", forklarer Cord Siegel.

Pakkeboksene kan man åbne med sit buskort. Det er det skånske Jojo-kort, som svarer til Rejsekortet. Samme buskort fungerer som nøgle til husets hoveddør og kan også bruges, når man skal åbne sin delebil.

Nu går døren til elevatoren op, og to af husets beboere kommer ud. Det er en kvinde med en cykel og en lille pige i barnesædet. At se en cykel blive trukket ud af elevatoren er et helt almindeligt syn i Ohboy.

"Vi har bygget elevatoren ekstra stor, så der er plads til cykler og ladcykler", fortæller arkitekten.

Vi sidder fast

Min gamle, grønne ladcykel kan lige præcis være i elevatoren, når man løfter bagenden lidt. Vi kører et par etager op og bakser ladcyklen ud på reposen. Igennem en glasdør kan vi se ud på svalegangen, der fører til lejlighederne.

Ud mod pladsen har svalegangen takker. Formen minder om bladet på en sav, og på hver savtak kan en familie parkere sin ladcykel.

Ligesom elevatoren er åbningen i døren til svalegangen gjort ekstra bred, så cyklerne kan komme igennem. Faktisk er den lavet efter målene på de klassiske Christiania- og Bullitt-ladcykler. Men da min Triobike skal igennem, sker det: Den sidder fast. Døren er alligevel for smal! Og uanset hvordan vi vender og drejer ladcyklen, kommer den ikke igennem. Arkitekten ærgrer sig synligt.

Ola har for længst solgt sin bil

Parkeret på svalegangen på den anden side af glasdøren står en lækker Bullitt-ladcykel, der er en noget slankere model end min.

Det er Ola Fagerströms. Han bor i Ohboy sammen med sin søn Malte på 12 år. 58 m2 bor de på, og det lyder småt. Men når man sætter sig i det rummelige køkkenalrum, virker lejligheden meget større. Der er højt til loftet.

Op af væggen står to skateboards. I hvert af de to soveværelser hænger en cykel, og på balkonen modsat svalegangen står Olas mountainbike. I entreen er et cykelreparationskit henslængt op ad væggen.

Flere år før han flyttede ind, solgte Ola bilen. Nu har han tre cykler, og han er begejstret for cykelhuset, som han kalder for ‘fantastisk’. Lige fra omgivelserne i det forhenværende industriområde ved vandet til cykelfaciliteterne som fx den brede elevator og cykelværkstedet. Det sidste bruger han flittigt, når han skal reparere sine egne tre cykler og sønnens.

"Det er praktisk, at jeg kan parkere ladcyklen lige udenfor. Både fordi den ikke bliver stjålet heroppe, og fordi den som regel er godt lastet, og så slipper jeg for at bære tingene op", siger han.

Ola Fagerström sætter også pris på Orangeriet, som er en fælles tagterasse med et stort rum, beboerne kan slappe af i eller reservere, når de skal holde fest. Lejligheden i det nybyggede hus koster ham 10.000 svenske kroner om måneden.

"Hvis jeg havde boet i en anden lejlighed, ville lejen nok være den samme. Men her får jeg en masse ekstra ting med i prisen. Og de parkeringspladser, arkitekten ikke byggede, bruger jeg jo ikke alligevel", siger han.

En nat på cykelhotellet

Som en del af besøget overnatter jeg i en af de 31 hotellejligheder, der ligger i husets stueetage.
Hotellejlighederne er i to etager. De er små og velindrettede og i samme moderne design som resten af ejendommen – med rå betonvægge og blødgørende indretningsdetaljer i grønt og i træ.

Når man smider sig på sengen, kan man se de lysegrønne blade på det lille bøgetræ udenfor. Udover dobbeltsengen er der en seng under trætrappen, og i overetagen er der køkken, en lille sofa, et lille spisebord og et skrivebord. Og mulighed for at sætte en hængekøje op!

Den gratis wi-fi fungerer upåklageligt, og jeg trives fint på hotellet. Min ladcykel må jeg dog stille under åben himmel uden for lejligheden, for hotellet har ingen cykelparkering. Det er lige ud til gaden, så jeg krydser fingre for, at ingen stjæler min gamle ven. Og så glæder jeg mig over, at det ikke regner den nat, for min sadel suger vand som en svamp.

Havde jeg haft en racercykel eller lignende med mig, ville det ikke have været noget problem at bære den op i lejlighedens køkken om natten, har Cord Siegel imidlertid fortalt mig. Og uden for hotelejlighederne er der cykelvenlige faciliteter som fx en vandslange, en cykelpumpe og et stativ, man kan hænge sin cykel op på.

Som hotelgæst kan man gratis låne en foldecykel pr. lejlighed. Der er simpelthen monteret en krog, som foldecyklen bliver hængt op på. Hotellet har også en Christianiacykel, som gæstende familier med børn kan låne. Og er en enkelt cykel pr. lejlighed ikke nok, kan man leje en ekstra på hotellet eller hente en i Malmös kommunale bycykelsystem, som har en station hundrede meter fra Ohboy.

Hotellejlighederne er mere lejlighed end hotel. Jeg spiser middag på en lækker restaurant lige om hjørnet. Så går jeg til køjs og sover som en drøm (indtil nogen tænder en motorsav næste morgen klokken ti minutter i syv). Morgenmaden indtages på en nærliggende kaffebar, hvor jeg får ti procent rabat. Som gæst får man en kode til døren. Den udløber automatisk næste morgen klokken 11. Min nat på hotellet er betalt på forhånd. Så da jeg har smidt mine ting ned i ladcyklen, kan jeg helt enkelt forlade lejligheden, lukke døren efter mig – og cykle hjem.


Om Cykelhuset Ohboy

Cykelhuset Ohboy blev indviet i juni 2017. Huset rummer 55 lejelejligheder fra 35-99 m2 med en husleje på 7.-14.000 svenske kr. om måneden – alle lejligheder er udlejet. I underetagen ligger et cykelhotel med
31 lejligheder. Ejendommen er den fjerde fra arkitekterne hauschild + siegels hånd. Men den er det første byggeri, de ejer selv – og som er specialdesignet til cyklister. 


Penge sparet på p-pladser blev brugt på cykler

De cykelvenlige forhold i Ohboy blev finansieret ved, at bygherren og arkitekten fik dispensation fra det sædvanlige krav om at bygge eller erhverve et bestemt antal p-pladser til husets beboere. Netop fordi huset er indrettet til, at man skal kunne bo der uden bil. "Det havde kostet os 50-100.000 svenske kroner pr. lejlighed at bygge de parkeringspladser", siger Cord Siegel.

Har det så været en god forretning ikke at bygge parkeringspladserne? "Vi geninvesterede alle de penge, vi sparede, i gode cykelforhold. Men det er altid en god forretning at bygge noget, folk efterspørger", siger han.

 

Skriv en kommentar

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder