86

”Jeg har intet til overs for jeres klynkeri”

Cyklistforbundets ønske om lovpligtigt orienteringsstop for lastbiler fremkalder mange reaktioner

02. marts 2012

Tirsdag i denne uge blev en 6-årig dreng dræbt, da han cyklede frem for grønt og blev kørt over af en højresvingende lastbil i et lyskryds i Nakskov. Bl.a. på den baggrund har Cyklistforbundet endnu engang krævet et lovpligtigt orienteringsstop for lastbiler, på linje med de anbefalinger, Havarikommissionen kom med helt tilbage i 2006:

"Selv med lav hastighed er der ikke tid nok til at orientere sig omhyggeligt om øvrige trafikanter, herunder cyklister. Det skal derfor være et krav, at lastbiler under selve svingningsmanøvren stopper for at orientere sig, lige inden de kører over cyklisternes køreareal." (Havarikommissionen, Ulykker mellem højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister, rapport nr. 4, 2006).

På baggrund af Cyklistforbundets udmeldinger i medierne har vi de seneste dage fået et meget stort antal kommentarer og henvendelser. Vi har ikke mulighed for at besvare dem alle individuelt, men bringer her et udpluk:

  • SÅ har man hørt det med, i vil have lastbiler til og stoppe op inden de svinger til højre.......hvad pokker skulle det ændre ???
  • I cyklister som er ÅH så bløde og sårbare....I burde holde tilbage for højresvingende.... GRUNDET : i kan hurtigt stoppe og hurtigt sætte igang igen, men når I SELV svinger UDEN og række armen ud - eller LIGE kan køre over for rødt - eller LIGE mase jer ud blandt bilerne i svingbanerne, så er i sgu selv skyld i jeres mange ulykker.......tro mig - jeg kan blive ved med at finde ting som i cyklister tror i er hævet over al lovgivning.
  • I lyskryds skal i køre lige over og så lige over igen hvis i skal dreje, men i fjumrer rundt med livet som indsats i svingbanerne.
  • DET ALLER ALLER ALLER vigtigste er at stadig mange kører UDEN LYS - har INTET tilovers for jeres KLYNKERI.
  • Jeg har lige læst Nikolines artikel på dr.dk/nyheder, og kan ikke lade være med at sende jer denne bemærkning - måske mest henvendt til Lastbilvognmændene. Højresvingsulykker er grundigt undersøgt, og det er bare så smertelig urimeligt at læse at de skulle være cyklisternes egen skyld. De betaler med deres liv!
  • Vedrørende Lastbiler og Cyklister. Hvorfor stopper cylisterne ikke, når de kan se, at der er en lastbil, der skal dreje til højre. ALTID STOP. Det er dit liv det gælder. Chaufføren kan ikke se dig. Jeg gør det altid.
  • Jeg syntes det er frygteligt at læse dansk cyklistforbunds forslag til at forhindre højresvingsulykker.
  • Faktum er jo at over halvdelen af de cyklister der færdes på vejene er direkte uansvarlige og burde straffes meget hårdere. Jeg nævner blot i flæng. kørsel i fodgængerfelt. kører over for rødt lys. kørsel uden lys og i mørkt tøj om vinteren. Dansk cyklistforbund skulle tage at holde orden i eget hus inden de farer ud med så hård kritik og krav. Jeg mener at bøder til cyklister der overtræder færdselsreglerne skal ligge på niveau på dem som bilisterne får incl klip i et eventuelt kørekort. Jeg kører 70 km om dagen til og fra arbejde, og hvis jeg installerede et kamera i min bil ville det vise at langt over halvdelen af de cyklister jeg dagligt møder ville miste kørekortet hvis de kørte på samme måde i bil som de gør på cykel. Jeg tror helt ærligt at grunden til at der ikke bliver kørt flere cykliste ned end der gør skyldes nogle opmærksomme og hensynsfulde bilister.
  • Hej. Det undrer mig at der stadig sker højre svings ulykker.Hvorfor laver man ikke grøn lys for cykellister i et min før der bliver grøn for bilerne.
  • Højresvingsulykker Debatten omkring højresvingsulykker er blusset op igen på en meget tragisk baggrund på grund af en ulykke i Nakskov, hvor en seksårig dreng bliver dræbt. Jeg skal i den forbindelse foreslå flg.: Cyklister skal fremover cykle i venstre side af vejen. Dermed vil cyklisten altid befinde sig foran bilisten, således at det er muligt at få evt. øjenkontakt. Risikoen for højresvingsulykker vil være væsentlig lavere, ja næsten ikke eksisterende. Den eneste "gene" vil være af økonomisk art (ændret skiltning mv). Men menneskeliv er vel vigtigere end økonomi og kan iøvrigt ikke sidestilles. Jeg har for en del år siden fremsendt et lignende forslag til færdselsstyrelsen, men det blev dengang afvist uden begrundelse. Jeg kunne godt tænke mig, at I i cyklistforbundet prøver at arbejde videre med forslaget, jeg hører gerne fra jer.
  • Indspil til debatten omkring højresvingsulykker. Kunne det ikke være hensigtsmæssigt at cyklister ligesom fodgængere skulle køre modsat trafikken -altså i venstre side?. Man kunne forestille sig at mange cyklistulykker kunne undgås herved - da bilerne på denne måde har cyklisterne foran sig og cyklisterne har bedre overblik over de modkørende biler.
  • Ang. højresvings ulykker hvis man indførte at cyklister kører i modsatte side som idag dvs ligesom at man skal gå i mod trafikken ude på landevejen . det vil betyde at i kryds vil man så have øjen kontakt med cyklisterne da de er foran en .
  • Tak for jeres artikel. Jeg kan kun opfordre til af vi får sikret at ansvaret for alle ulykker af den karakter hviler på vognmand og lastbilchauffør ud fra logikken igen lastbiler ingen dræbte under lastbiler. Altså hvis vognmandsbranchen skal have lov at fortsætte må betingelsen være at de ikke afvisere at ulykkerne er deres ansvar - og kommer med effektive forholdsregler til at forhindre nye ulykker. Hvad med et ministerielt udvalg som skal være haverikommision for alle uheld med lastbiler? 
  • Cyklister er bløde trafikanter, såvel som fodgængere, så hvad om cyklister kører i venstre side. Det kunne forhindre dødsulykker.
  • Føj 48 bøder for at køre over for rødt på 1 dag, og i klager over bødestørrelse. I skulle skamme jer. Synd at i udnytter børns skæbner til at fremme jeres egen sag. Det er simpelthen usmagligt. Skam til jer.
  • Hej cyklistforbundet. Med de meget tragiske højresvingsulykker med lastbiler kunne et forslag være, at alle lastbiler skulle have rattet i højre side. Dermed kunne føren af lastbilen nemmere se cyklister ifbm sving. Da føren sidder højt burde det ikke være det store problem ifbm alm færdsel. Håber i kan bruge ideen i debatten.
  • Efter i lang lang tid og år, hvor man læser både på nettet og i div. dagblade om hvordan cykelisterne køre undre det mig meget at Dansk cykelistforbund flere gange opfordre danske bilejere til at køre ordentligt og fornuftigt, og flere gange udtaler sig om at vi køre hendsynslyst, har jeg dog en hel anden realistisk mening om det. Danske cykelister KØRE ganske enkelt med hovedet under armen i trafikken, og tror de har fortrinsret i trafikken. Jeg ser det jævnligt hvordan de køre, og der er ikke noget at sige til der er så mange der kommer galt afsted, senest så jeg i går da jeg holdte for toget i Stenstrup en dame på cykel med sin lille søn også på cykel køre over TRODS det at bommene var nede, 15 sek. efter kom toget HJERNEDØDE KÆLLING. (undskyld udtrykket) men et chok jeg fik da jeg så det. Mange cykelister køre ganske enkelt bare ud fra sideveje osv. uden så meget som at se sig for, så var det ikke på høje tid Dansk cykelist forbund fik øjnene op over for deres egne medlemmer og andre danske cykelister, og lære DEM at køre ordentligt i trafikken, i stedet for hele tiden have fokus på bilejere og deres kørsel, indrømmet at der er også brodne kar iblandt dem, men i det store hele er det cykelisternes egen skyld. Jeg ser det hver dag.
  • Jeg er chauffør og jeg kører en del i by. jeg har læst at i ønsker at lastbiler skal holde stille for at dreje til højre for at undgå at køre cykler ned. Jeg har svært ved at forstå at den store dyre forurenende trafik skal holde stille fordi der kommer en cykl med 45km i timen ned af bakke uden hensyn til sig selv og andre,tænk sig at man tillader sig selv at køre omkap med døden hverdag. Set med mine øjne er det helt i orden bare at det går udover dem selv og ikke andre uskyldige. Kulturen blandt cyklister er vel sådan at man taler om hvor mange gange det har været dem mulig at genere morgentrafikken. Det skal ikke være mulig at køre fra cykelsti ud på anden vej uden at der er ubetinget vigepligt. der ligger mange ting til grund for det.For det første må de hurtige cykler holde og vente på at de farlige langsomme biler er væk. dvs at der er ikke mulighed for at blive dræbt med mindre der ønskes selvmord?. Jeg har nogle gange overset cykler, så bliver man gjort opmærksom på det sådan at der skal holdes stille så de store cyklister kan køre først. Tror i øvrigt at det er cyklister der er problemet i det indre København, fordi hvis biler kunne køre frit uden at skulle holde stille hele tiden ville det glide meget bedre. Har kørt meget i københavn og set hvordan de kører over for rødt lys og giver fingeren til dem der bliver sure fordi leger med deres eget liv på andres bekostning
  • Hej. Jeg skriver fordi jeg har hørt om den forfærdelige ulykke der skete igår. Jeg har tænkt på om det ikke kan lade sig gøre at lave lysreguleringen sådan at der ikke kan dreje biler/lastbiler til højre samtidig med at der kører cykler ligeud. Det burde være meget enkelt at installere højresvingspile både røde og grønne, så når cyklerne kører ligeud er der ingen der må dreje til højre. Og når bilerne drejer til højre er der ingen cykler der må køre ligeud. Håber dette forslag kan bruges til noget fornuftigt, da det er så forfærdeligt med de mange ulykker.
  • Du kunne starte med at lærer cykellisterne at kigge op i lastbilens spejle for at se chaufføren, som der står bag på min trailer " KÆRE CYKELLIST, KAN DU SE MIG I MINE SPEJLE, SÅ KAN JEG OGSÅ SE DIG"

    Jeg håber du gider læse og tænke over det her.

    Min baggrund for at skrive til dig er 7 år bag rattet på lastbiler.

  • Kunne man derfor ikke forestille sig, at DCF tog initiativ til nytænkning, f.eks. kunne man foreslå, at der i en lang række konkret udpegede særligt problematiske lyskryds blev HØJRESVING FORBUDT

Emneord: Debat, Lastbiler