Foto: Det er ikke alle børn, der har mulighed for at cykle til skole.

Elever kæmper for retten til at cykle

Børns mulighed for at cykle til skole er en hjørnesten i den danske cykelkultur, der har blomstret i over 100 år. Men danske skoleelever kan ikke længere tage cykelturen for givet - mange steder i landet er skolevejene så tungt trafikerede, at forældre forbyder deres børn at cykle. Nu er to 13-årige piger gået ind i kampen for en sikker skolevej – og retten til at cykle.

Af Christina Britz Nicolaisen
17. marts 2016

For blot en generation siden var det en selvfølge, at danske børn cyklede til skole. Men antallet af cyklende skolelever har været i frit fald gennem de seneste 20 år. I dag bliver mange børn kørt til skole i bil, og antallet af personbiler på de danske veje slår ny rekord hvert eneste år.

Samtidig er infrastrukturen ved skolerne ofte målrettet bilkørsel - og decideret farlig at færdes i for cyklende børn.

Netop sådan er situationen for eleverne i Regstrup i Holbæk, hvor skolevejen blandt andet byder på en tre kilometer lang strækning uden cykelsti og med mange sving og bakker, der gør det svært for cyklende børn at orientere sig. Og trods kommunens gentagne løfter om at forbedre forholdene, er der intet sket i de seneste seks år.

Forbud mod at cykle

Skolevejens ringe forfatning har fået forældre i området til at forbyde deres børn at cykle. Derfor er eleverne nu selv gået til kamp mod kommunen med kravet om en sikker skolevej mellem Regstrup og Holbæk.

Det er de to 13-årige skolelever Laura og Sophie, der står bag initiativet. Pigerne har blandt andet startet en underskriftsindsamling og arrangeret en lang række events – heriblandt en flashmob og et politikermøde ude ved selve strækningen.

Og senest har Laura og Sophie fortalt om deres kamp for bedre cykelforhold på Cyklistforbundets generalforsamling i Holbæk, hvor både Holbæks borgmester, flere byrådsmedlemmer og Cyklistforbundets direktør var blandt tilhørerene.

Skolevejen bremser børns cykling

Laura og Sophies kamp for en sikker skolevej udkæmpes lokalt, men den farlige vej i Regstrup afspejler et mere generelt problem, som børnefamilier andre steder i landet kan genkende.

For selvom mange forældre ønsker at lade deres børn cykle til skole, er det ofte skolevejens længde og ringe kvalitet, der sætter en stopper for skolecyklingen. Det viser en Megafon-undersøgelse, som Cyklistforbundet fik foretaget i forbindelse med Alle Børn Cykler-kampagnen i 2014.

Læs mere om undersøgelsen