Københavnske cyklister føler sig mere trygge

Flere og flere københavnske cyklister føler sig trygge i trafikken. Det viser tal fra kommunens nye cykelregnskab.

23. maj 2011

To ud af tre cyklister føler sig i dag trygge på de københavnske cykelstier. For bare to år siden gjaldt det kun hver anden cyklist:

"Cyklisternes tryghed har været svagt faldende i hele perioden fra det første regnskab frem til 2008. Men i ét hug er den nu steget markant, hvilket formentlig skyldes, at de cykelfremmende tiltag, kommunen har gennemført i det seneste årti, nu giver resultat", siger Erik Hjulmand, formand for Københavnsafdelingen i Cyklistforbundet.

De to-hjulede trafikkanter i København har god grund til at føle sig trygge. I 2010 var der et rekordlavt antal ulykker med 92 alvorligt tilskadekomne cyklister mod hele 252 i 1996, hvor kommunen første gang udgav sit cykelregnskab:

"Det er vigtigt, at kommunen fortsætter den cykelvenlige linje, hvor der både satses på at etablere et "A-net" for cyklisterne, samtidig med at kommunen laver forbedringer lokalt, så også børn og ældre mennesker trygt kan benytte cyklen til de kortere ture," siger Erik Hjulmand.