Kraftige reaktioner på forslag om lavere hastigheder

Justitsministeren afviser Cyklistforbundets forslag om at sænke hastighedsgrænsen

01. august 2011

Dansk Cyklist Forbund foreslår, at farten for bilerne sættes ned fra 50 til 40 kilometer i timen i byerne:

»Der er en tendens til, at flere og flere unge mennesker flytter til store byer som København, Aarhus, Odense og Aalborg, og at de i stigende omfang bliver boende i byerne, når de får børn. Det betyder et ændret mønster med relativt flere børn i byen. Det synes vi bør få indflydelse på den hastighed, man bevæger sig rundt i byen med. Det skal være sådan, at børn kan gå eller cykle til skolen", sagde direktør Jens Loft Rasmussen, Cyklistforbundet , i weekenden til Berlingske Tidende.

Cyklistforbundet fremførte sit forslag om en hastighedsreduktion allerede tidligere i år. Det nye er, at EU-Parlamentet nu kommer med et endnu mere radikalt forslag: EU-Parlamentets Transportkommite har indstillet til de europæiske politikere, at der i vidt omfang bør indføres en fartgrænse på helt ned til 30 kilometer i timen i boligområder og smalle bygader.

I en kommentar til Cyklistforbundets udspil afviser Justitsminister Lars Barfoed hastighedsreduktioner:

"En generel grænse på 40 kilometer i timen i byerne er efter min mening for lav en hastighedsgrænse at sætte", skriver Lars Barfoed i en mail til Ritzau.
"Skal hastigheden længere ned end de 50 kilometer i timen, må det kræve, at der er særlige grunde til det, siger Lars Barfoed.

"I e-mailen konkretiserer justitsministeren dog ikke, hvad han mener kan tale for lavere fart," konstaterer Ritzau.

Mange reaktioner

Både i medierne og ikke mindst hos Cyklistforbundet er der hen over weekenden kommet mange reaktioner på forslaget om at sænke farten i byerne til 40 kilometer i timen. Mange støtter forslaget, men lige så mange er rasende. De negative reaktioner går primært på, at Cyklistforbundet bør koncentrere sig om cyklisters adfærd i trafikken:

"Ville det ikke være en god ide at lære cyklister de grundlæggende færdselsregler, så de ikke kører over for rødt mm., i stedet for at nedsætte hastigheden for den øvrige trafik?" lyder det i en typisk kommentar.

Cyklistforbundet arbejder både for en nedsættelse af hastigheden i byerne og for god cyklistadfærd i trafikken:

"Vores udspil er ikke et angreb på bilister. Mange cyklister er også bilister. Og cyklister skal under alle omstændigheder vise hensyn - ligesom alle andre trafikanter," siger direktør Jens Loft Rasmussen.

Cyklistforbundet vil de kommende år sætte ekstra fokus på adfærd i trafikken.

Emneord: Biler, Politik