Fremover kan du få en bøde, hvis dine lygter ikke lyser henholdsvis fremad og bagud. Foto: Cyklistforbundet / Mikkel Østergaard

Danskerne har gode lygtevaner viser ny undersøgelse. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Lys fremtid for danske cyklister

Nu foreligger resultaterne af Cyklistforbundets landsdækkende lygtetælling: 87 procent har lys på cyklen.

Af Frits Bredal
21. december 2012

I uge 48 gennemførte Cyklistforbundets medlemmer over hele landet en lygtetælling, en registrering af hvor mange cyklister, der brugte lys på cyklen. Og resultatet er imponerende: Ud af de godt 11.000 cyklister, der blev registreret, brugte 87 procent lygter. For ti år siden var det kun tre ud af fire cyklister, der havde lys på cyklen.

”Vi er rigtig glade for, at vi kan fastholde den positive udvikling. Med de nye lygteregler er standarden og sikkerheden hævet, så de danske cyklister går en lys fremtid i møde,” siger Allan Carstensen, konsulent i Cyklistforbundet.

Cyklistforbundet har igennem flere år arbejdet for at få strengere krav til cykellygterne. Den 1. november i år trådte et nyt sæt lygteregler i kraft:

”Generelt har danskerne tydeligvis ikke problemer med at finde de rigtige lygter frem - heller ikke selvom, der er kommet nye regler. Kombinationen af nye regler og gode lygtevaner kan i sidste instans redde liv,” siger Allan Carstensen.

Skæv fordeling

Resultaterne fra lygtetællingen dækker over store regionale forskelle. Gentofte kommune klarede sig bedst - her kørte hele 98 procent med lygter. I den anden ende af skalaen ligger Hørsholm med 72 procent.

”Vi har umiddelbart ikke nogen forklaring på de store forskelle, men kan konstatere, at de forskellige tællesteder typisk beholder deres indbyrdes placering fra tælling til tælling,” siger Allan Carstensen.

De enkelte resultater kan ses i dette skema.

Antal

Vejle

Helsingør

Lyngby Tårbæk