I landsbyen Ejsing er det slut med at cykle en sviptur ned til Brugsen. Foto: Lasse Hyldager

35

Når landsbyen lukker

Cyklistforbundet har besøgt landsbyen Ejsing, hvor Brugsen er lukket, og skolevejen er erklæret farlig - men hvor cykling stadig er en del af sammenholdet for landsbyens damer.

Af Martin Burlund
21. august 2015

Brugsen er lukket

15 kvinder fra landsbyen Ejsing ved Holstebro er på vej ud ud på den ugentlige cykeltur i området, der ligger op til Limfjorden.

Ejsings Cykelpiger er mellem 50 og 74 år og cykler hver mandag 20-30 km. Turen foregår sjældent i stilhed. De cyklende damer har meget at snakke om, selv om de bor i en landsby med kun 317 indbyggere.

Det seneste samtaleemne har været lukningen af den lokale brugs på Gl. Landevej lidt tidligere på året. Med lukningen er det ikke længere muligt for Ejsings beboere at vælge en kort indkøbstur på cykel.

– Når jeg skulle ned i Brugsen for at handle, cyklede jeg altid, men den er der jo ikke mere, siger Inge Vendelboe, der startede Ejsings Cykelpiger i 1998.

Nu kører Inge og de fleste andre af Ejsings beboere i bil til nabobyen Vinderup og handler. Den ligger fem km sydpå.

Lukning er selvforskyldt

På en tur gennem Ejsing midt på dagen møder man få mennesker og slet ingen cyklister. Før Brugsen lukkede var der ifølge Ejsings frisør igennem 45 år, Lis Pedersen, en summen omkring Gl. Landevej og et sted, hvor landsbyboerne kunne mødes.

Nu hænger der blot et skilt med teksten "Lukket pr. 14/3-15. Farvel og tak".

– Det er da trist. Men vi har været heldige, at det har varet så længe, som det har. I alle de andre små byer her omkring har de jo lukket Brugsen for længst, siger Lis Pedersen.

Byens pensionerede skoleleder Harry Klith Sørensen supplerer:

– At Brugsen er blevet nedlagt, det er selvforskyldt, fordi vi ikke har handlet der nok. Folk pendler, og så handler de ind i Vinderup på vej hjem, siger Harry Klith Sørensen.

Automekanikeren har succes

Ejsing var engang et driftigt handelscentrum for oplandet. Men i løbet af de seneste 50 år har byen vinket farvel til bl.a. to købmænd, en bager, et mejeri – og en cykelsmed, som reparerede cykler og solgte brugte cykler indtil for seks år siden.

– Det var svært at få til at hænge sammen, når folk kunne gå ned i Bilka og købe en spritny cykel for 2.000 kr., siger Bent Henriksen om sit lukkede cykelværksted.

Så går det bedre hos automekanikeren Thomas Kristiansen. Han købte i 2009 byens gamle tankstation og omdannede den til et autoværksted. I dag har han tre mekanikere og en kontordame til at hjælpe sig med efterspørgslen.

– Der er rigtig god lokal opbakning, siger mekanikeren glad om sit værksted, der trækker kunder fra hele oplandet. 

Cykelsti har hjulpet

Holstebro Kommune byggede for nogle år siden en cykelsti mellem Vinderup og Ejsing for at gøre det lettere for pendlere i området at transportere sig sundt og grønt.

Stien har vakt glæde hos de cykelglade damer i Ejsing. For førhen skulle cyklister i nærkamp med bilerne om den begrænsede plads på Skivevej for at komme til Vinderup.

– Uha nej! Det er altså godt, at vi har fået den cykelsti! udbryder Inga Nørgaard fra Ejsings Cykelpiger.

Cykelstien har ifølge de lokale øget interessen for at cykle, og den har især hjulpet de unge og ældre, som ikke har bil. Der er nemlig ingen former for offentlig transport, som forbinder Ejsing med de større byer i området.

Elever cykler mindre

For nogle år siden lukkede skolen i Ejsing, men landsbyen har stadig i skole, for borgerne valgte at oprette en friskole i stedet.

På friskolen møder vi skoleleder Hanne Odgaard, der fortæller, at kun få elever cykler til skole: 

– Engang havde vi en skolepatrulje til at hjælpe de små på cykel over vejen, men det har vi ikke længere, for de små bliver kørt.

Kun 20-30 af skolens 80 elever kører på cykel. For alle veje til skolen er  erklæret trafikfarlige, indtil at man går i 7. klasse. Derfor kommer de fleste af børnene, der cykler til skole, langs bagvejen, der er en sti uden biltrafik.

– Vejene er ikke særligt befærdede. Men de er for smalle, og så er der tale om tung trafik, siger Hanne Odgaard med henvisning til områdets mange landbrugsmaskiner og lastbiler.

Sammenholdet holder sammen

Kampen for skolen er et af de seneste kapitler i historien om Ejsing, der har budt på adskillige kampe mellem landsbyen og de forskellige kommuner, som Ejsing har hørt ind under.

– Der er ingen vilje udefra til at hjælpe de små landsbysamfund. Men der er en kæmpe vilje i de små landsbysamfund til at overleve, siger den pensionerede skoleleder Harry Klith Sørensen.

For tiden er borgerne i Ejsings i gang med at samle ind til et fælleshus, der skal samle en masse aktiviteter i området omkring byens sportshal.

Et barometer foran den lukkede brugs viser at 1,2 mio. kr. ud af 1,5 mio. kr. allerede er samlet ind.

– Hvis ikke det var for sammenholdet, så havde vi ingenting, siger frisøren Lis Pedersen.

Artiklen har været bragt i Cyklistforbundets medlemsmagasin CYKLISTER. Dette er en forkortet version.