Nu cykler Danmark til arbejde

Starten er gået til Vi cykler til arbejde 2016, og knap 65.000 kollegaer cykler med. Ti af de cyklende deltagere bliver i maj hædret som "Danmarks sejeste cykelpendlere" i kampagnens nye særkonkurrence af samme navn. Tilmeldingen er åben i hele maj måned.

Af Jan Thane
01. maj 2016

Årets Vi cykler til arbejde er i fuld gang, og dermed er det tyvende gang Danmarks største motions- og kollegakampagne ruller over Danmark.

Virksomheder og kommuner over hele landet har i de seneste måneder gjort en stor indsats for at få medarbejdere til at melde sig til årets Vi cykler til arbejde. Og det gør en stor forskel - om en måned har de knap 65.000 deltagere nemlig sammenlagt cyklet op mod 1.000.000 kilometer, og sparet samfundet for omkring 10.000 sygedage og 140.000 ton CO2.

Med deres deltagelse i kampagnen styrker de mange cykelpendlere også mobiliteten i landet. Hvis alle deltagere i sidste års Vi cykler til arbejde i én dag tog hver sin bil og kørte på arbejde, ville de tilsammen fylde lige så meget som en kø af biler, der kunne nå fra Køge over Storebæltsbroen til Aarhus. Det er altså rigtig meget plads de mange cyklister sparer vejene for i maj måned.

Danmarks sejeste cykelpendlere

Udover hovedkonkurrencen, hvor holdene dyster på cykeldage, hædrer Vi cykler til arbejde i år som noget nyt også ti seje cykelpendlere, der på hver sin måde har været med har bakket op om cykelholdet og bidraget til at få flere kilometer i benene på arbejdspladsen.

Læs mere om den nye særkonkurrence her

Tilmeldingen er åben hele maj måned, så du kan stadig nå at samle et cykelhold - eller tilmelde ekstra deltagere på vcta.dk

Fakta om Vi cykler til arbejde 2016

• Kampagnen kører fra 1.-31. maj, og tilmeldingen er åben i resten af april og hele maj måned på www.vcta.dk
  • Arbejdspladser kan deltage med et eller mange hold på 4-16 kollegaer. Studerende kan også deltage.
  • Holdene konkurrerer om flotte præmier. Hovedpræmien er fx et ophold for to personer på Rødvig Kro & Badehotel til hver deltager på holdet. Jo flere dage et hold cykler, jo større er chancen for at vinde. Det giver også point at cykle til bus eller tog.
  • Vi cykler til arbejde har kørt siden 1997. Hvert år cykler 65.000-100.000 deltagere med i kampagnen.
  • Vi cykler til arbejde er i år blevet til i samarbejde med vognmændenes brancheorganisation ITD.