Foto: Mikkel Østergaard

Nu kommer mørket – børn skal lære at blive set i trafikken

Mange børn ved ikke, hvor svært det er at se en cyklist i vintermørket. Derfor sætter Cyklistforbundet og Lærerstandens Brandforsikring nu spot på vigtigheden af lygter og reflekser. Det sker med kampagnen Lys på med Ludvig og en nem at overskue-forældreguide, der gør forældre til lys- og refleksambassadører.

Af Jane Kofod
24. oktober 2017

Nu kommer vintermørket. Men selv om det kan få fatale konsekvenser, hvis bilister ikke kan se cyklisten, cykler alt for mange børn og voksne uden lys gennem mørket til skole og arbejde.

- Gode og sikre cykelvaner etableres i barndommen, og derfor er indsatsen over for de 10-11 årige vigtig. Børn skal lære, hvordan de passer på sig selv i trafikken, og hvor vigtigt lys og reflekser er i den sammenhæng. Her kan både skolen og forældre gøre en forskel, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Sådan bliver dit barn set i mørket

45.000 elever fra landets 4. klasser deltager i år i Cyklistforbundet og Lærerstandens Brandforsikrings populære undervisningskampagne Lys på med Ludvig. Kampagnen, der når ud til cirka 2/3 af landets 4. klasser, skal hele november lære eleverne om sammenhæng mellem synlighed og sikkerhed i trafikken.

I år åbner Cyklistforbundet for en større forældre-del i kampagnen - blandt andet med en guide på Lyspaa.dk. Guiden hjælper forældre til for eksempel at tjekke, om barnets cykel har alle lovpligtige lygter og reflekser.

- Som forældre har man ansvaret for at sikre, at barnets cykel er i orden og udstyret med de lovpligtige lygter og reflekser. Vi håber, at den nye forældreguide vil inspirere forældre til at blive hverdagens ambassadører for lys og reflekser, siger Klaus Bondam.

Ulykker i mørket

Cirka hver femte ulykke med cyklister sker i mørke eller tusmørke. Derfor er man i Lærerstandens Brandforsikring optaget af, at både børn og forældre bruger de nødvendige lygter og reflekser, så færre kommer til skade i trafikken:

- I 4. klasse begynder mange børn at cykle på egen hånd til skole. Det er i den alder, at vi skal gøre børnene til lygtevante cyklister, så de bedre kan passe på sig selv, når de cykler i den mørke tid, siger Mikkel Klausen, CSR-chef i Lærerstandens Brandforsikring.

Test din viden og vind cykellygter fra Reelight

Ved du, hvad der er at vide om lygter og reflekser - test dig selv på lyspaa.dk. Der er gode cykellygter fra Reelight på højkant.

Lys på med Ludvig

Cyklistforbundet og Lærerstandens Brandforsikring står bag kampagnen Lys på med Ludvig, der hvert år lærer børn om vigtigheden af at blive set i trafikken, og hvordan korrekt lys og reflekser er nødvendigt for at blive set i trafikken. Kampagnen henvender sig til forældre og til skoler.

• Forældre tilbydes guides på Lyspaa.dk viden og inspiration til at hjælpe eget barn med at blive synlig i trafikken.
  • Skolerne tilbydes gratis undervisningsmaterialer til 4. klasse, reflekser og lygter til undervisningsbrug, et webunivers med inspiration til færdselssikkerhedsundervisningen samt deltagelse i en tegnekonkurrence, hvor børnene formidler deres nye viden om lygter og reflekser.
  • Lærerne har tilmeldt 45.000 tilmeldte elever til den populære kampagne, der dermed når ud til cirka 2/3 af landets 4. klasser.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder