Ny rapport om cykelulykker

- Vejdirektoratet analyserer alvorlige cykelulykker

11. februar 2014

”Vejdirektoratet: Mange cyklister er uopmærksomme” lyder overskriften i en Ritzau-historie som bl.a. DR i dag har videreformidlet:http://www.dr.dk/nyheder/indland/2014/02/11/0211092112.htm

Historien tager udgangspunkt i en ny rapport fra Vejdirektoratet,  hvor man kan læse, at ”de klart mest udbredte ulykkesfaktorer ved ulykker med dræbte cyklister er manglende eller utilstrækkelig opmærksomhed (38 ulykker) og orientering (37 ulykker).”

Det fremgår af rapporten, at både cyklister og bilister udviser ”manglende eller utilstrækkelig opmærksomhed og orientering”.

Vejdirektoratets rapport handler om ulykker i perioden 2010 – 2012. Cyklistforbundet har i dag kommenteret tallene i rapporten:

”Det er meget alarmerende. Det er noget, vi må være ekstremt opmærksomme på”, siger kommunikationschef Frits Bredal til Ritzau.

Cyklister som nyt fokuspunkt

Færdselssikkerhedskommissionen har gjort ulykker med cyklister til et fokuspunkt i sin nye handlingsplan – det sker efter ønske fra bl.a. Cyklistforbundet, og den nye rapport indeholder et særligt afsnit om dødsulykker med cyklister.

”Via bl.a. information og kampagner vil vi arbejde for, at cyklisterne får en øget opmærksomhed. Som det fremgår af rapporten vil det kunne redde mange liv. Samtidig må vi opfordre bilister og lastvognschauffører til også at skærpe deres opmærksomhed. Det lægger rapporten også op til, siger Frits Bredal og fremhæver, at adfærd i trafikken vil være et af Cyklistforbundets kerneområder de kommende år.