Ny undersøgelse: Byerne bestemmer hvor meget du bevæger dig

En ny undersøgelse offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet, viser at de fysiske rammer du bor i, er afgørende for hvor meget du bevæger dig, skriver Politiken.

Af Lasse Skou Hauschildt
04. april 2016

Undersøgelsen er baseret på 6.800 voksne fordelt på 14 byer i 10 lande, og viser at mennesker der bor i bevægelsesvenlige områder får op til 90 minutters mere motion om ugen pga. deres boligs placering. De udslagsgivende faktorer viste sig bl.a. at være befolkningstæthed, antal vejkryds, antal stoppesteder til offentlig transport og grønne arealer tæt på hjemmet.

Aarhus er som eneste danske by med i undersøgelsen, og kommer med gennemsnit 39,7 minutters fysisk aktivitet pr. indbygger, ind på en sjetteplads.

”Aarhus er ikke en udpræget cykelby. Der er bakker, så folk er mindre tilbøjelige til at ville cykle hjem fra indre by. Og så er forstæderne til Aarhus nærmest lige så bilafhængige som i USA. Der er langt til indkøb, skoler og arbejde”, fortæller Jens Troelsen, forskningsleder på Active Living på Syddansk Universitet, der har stået for den danske del af undersøgelsen.

Hos Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam vækker undersøgelsen opsigt: ”Det her er virkelig interessant. Undersøgelsen viser med alt tydelighed, at byernes indretning er altafgørende for vores livsstil og dermed folkesundheden. Det er jo egentlig ganske enkelt. Bygger du en cykelsti, så tager folk cyklen.”

Undersøgelsen viste samme resultat på tværs af kultur og geografi: Indretning af byen var helt afgørende for folks fysiske aktivitet.

”Vi ved at folk med lavere uddannelse og færre midler bevæger sig mindre. Men det er nyt med dokumentation for at denne gruppe kan adfærdspåvirkes gennem byplanlægning. Det bør vækker opsigt hos politikerne. Hvis vi investerer i byer for mennesker og grøn infrastruktur, i stedet for motorveje og nedsatte bilafgifter, så får vi samtidig en løftestang overfor den stigende sociale ulighed. Det er sund fornuft”, slutter Klaus Bondam.

Læs mere om undersøgelsen her.