Powered by Cycling: Panorama er Danmarks største udviklingsprojekt inden for cykelturisme. Foto: Karl Bencke

Cyklistforbundet lancerer udviklingsprojekt

Powered by Cycling: Panorama giver bedre forhold til cykelturisterne.

Af Frits Bredal
14. november 2012

Powered by Cycling: Panorama er det største udviklingsprojekt inden for dansk cykelturisme nogensinde.  Med EU’s regionalfond som største støttegiver har Cyklistforbundet indsamlet i alt 25,2 millioner kroner. Pengene skal bl.a. bruges til bedre skiltning og nye og bedre overnatningssteder:

”Forbedringer, der gør livet lettere og sjovere for cykelturisten. F.eks. et lunt og godt sted, hvor cyklen kan stå, værktøj til cyklen, vaske- og tørrefaciliteter til tøjet, mulighed for at tjekke vejrudsigten, masser af gode tips og information om lokalområdet og guidede ture,” fortæller Cyklistforbundets projektleder Jesper Pørksen.

Det er områderne langs Vestkystruten (Nordsøruten) og den danske del af København-Berlin ruten (langs Østersøkysten), der får glæde af millionerne. Samtidig bliver der udviklet ca. 17 sløjferuter, der dels løber ad de to kystruter, dels ind i landet til seværdigheder og bycentre.

Udover de konkrete forbedringer for cykelturisterne er projektets overordnede mål at gøre cykling til et aktiv for dansk kystturisme og dermed skabe vækst i kystområderne.

”Powered by Cycling: Panorama” igangsættes her i november 2012 og løber til 31. december 2014.