Psykisk sårbare deltager i cykeltur

Foto: Mikkel Bock Bonnesen, DAI

Psykisk sårbare skal opleve cykelglæden

I anledning af Sindets Dag d. 10. oktober 2015 arrangerer Cyklistforbundet og Dansk Arbejder Idrætsforbund cykelture på 10 km over hele landet. Turene skal sætte fokus på cykling og psykisk sårbare.

30. august 2015

Der skal fokus på hverdags- og turcykling for mennesker med psykiske vanskeligheder, fordi cykelkulturen har så meget at give målgruppen. I anledning af den internationale World Mental Health Day – Sindets Dag – d. 10. oktober arrangerer Cyklistforbundets lokalafdelinger og idrætsforeningerne i Idræt for Sindet under Dansk Arbejder Idrætsforbund derfor cykelture i 12 danske byer.

Turene er åbne for deltagere både med og uden psykiske vanskeligheder – såvel brugere på bo- og væresteder, pårørende og støttepersoner som enhver, der har lyst til at cykle med og fejre dagen.

Mere end transport og motion

"Cyklistforbundet arbejder for, at alle danskere skal kunne have glæde af cyklen. Cykling bidrager til en bedre livskvalitet – og det gælder også for befolkningsgrupper, der har store udfordringer at slås med. Derfor er vi i Cyklistforbundet oprigtigt glade for at være en del af denne begivenhed, hvor cykling bliver så meget mere end blot transport og motion," siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

En voksende udfordring

Flere og flere danskere – og særligt unge mennesker – får psykiatriske diagnoser. Ifølge Psykiatrifonden er omkring 800.000 mennesker ramt af en behandlingskrævende psykiatrisk sygdom.

Mennesker med psykiske vanskeligheder som fx depression, skizofreni eller angst isolerer sig ofte og kan have svært ved at deltage i almindelige sundheds- og idrætstilbud. Det er også dokumenteret, at gruppen af psykiatribrugere lever kortere tid end resten af befolkningen.

I Danmark har stort set alle en cykel, og den stærke cykelkultur er med til at binde befolkningen sammen. Herudover er det en kendsgerning, at cykling generelt gør stor gavn både socialt, psykisk og fysisk. Det er relevant at gøre en ekstra indsats for, at denne udsatte målgruppe kan blive en del af den danske cykelkultur og dermed en del af det fællesskab, som cykelkulturen udgør.

Cykling modvirker isolation

Cykling og cykelarrangementer kan modvirke ensomhed og isolation, give motion og styrke helbredet for en gruppe, som slås mere med dårligt helbred end gennemsnittet. På cyklen er du dig selv, og den kan derfor være et godt alternativ til offentlig transport, hvis du har social angst, og så får du også god motion samtidig.

”Vi er meget stolte af det nye samarbejde, som virkelig kommer til at sætte cykling og motion på landkortet som noget nyt og ekstra motiverende for både ansatte og brugere af psykiatrien. Og så er vi selvfølgelig stolte af, at så mange af vores lokale foreninger nu tager cykling på programmet, og vil være med til at gøre den 10. oktober til en cykelfest”, siger Mogens Damgaard som er medlems af forbundsledelsen i DAI med ansvar for Idræt for Sindet.

Hvor kan du være med?

Der gennemføres ture i Silkeborg, København/Frederiksberg, Ballerup/Herlev, Aarhus, Lyngby, Køge, Roskilde, Glostrup, Odense, Aalborg, Haderslev og Frederikshavn.

Tilmeldingen er lukket. Nåede du ikke at tilmelde dig, er du meget velkommen til at kontakte den lokale arrangør (se PDF-invitation for din by) og høre om der stadig er plads. Dog er drikkedunke og forplejning forbeholdt dem, der har tilmeldt sig inden fristens udløb d. 2. oktober.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

2 kommentarer

• Af John Øllgaard Jensen,  1. oktober 2015
    I artiklens indledning står: Tilmeldingsfrist d. 2. oktober, men under de enkelte arrangementer er der anført en anden tidligere tilmeldingsfrist
  • Af John Øllgaard Jensen,  1. oktober 2015
    PS: Forplejning: Det er kun, hvis du forhåndstilmelder dig, at vi (red.: arrangørerne) kan garantere dig morgenmad, frugt og merchandise, så andre kan se, at du har været med.