Antallet af cyklende randrusianere er steget markant siden 2009.

Randers er Årets Cykelkommune 2013

Cyklistforbundet udpeger hvert år Årets Cykelkommune. Denne gang går prisen til Randers.

Af Christina Britz Nicolasien
23. maj 2013

Hvert år udpeger Cyklistforbundet Årets Cykelkommune blandt en håndfuld nominerede danske kommuner. Årets pris er netop blevet overrakt til Randers Kommune.

Randrusianerne trodser bakkerne

Cyklistforbundets motivation for at udpege Randers som Årets Cyklekommune 2013 er kommunens målrettede arbejde med at skabe sikre skoleveje og en bedre infrastruktur for cyklisterne. Desuden har Randers en politisk vedtaget cykel- og stipolitik, med fokus på sammenhæng, fremkommelighed og komfort. Randers Kommune har desuden lagt vægt på, at udvikle cykelindsatsen i dialog med borgerne.

Randers ligger i et kuperet område af Danmark, hvor cykling ikke er den mest oplagte transportform. Men med en række brugernære initiativer og en forbilledlig kommunikationsindsats - med blandt andet en række lokale berømtheder som cykelambassadører - har Randers Kommune fået flere børn og voksne til at tage cyklen. Således er antallet af korte ture på cykel i Randers Kommune steget med 45 % fra 2009 til 2012. Det viser den seneste transportvaneundersøgelse fra DTU.

Og prisen går til...

Titlen Årets Cykelkommune bliver hvert år givet til en kommune, der konsekvent prioriterer cyklisternes forhold og som aktivt arbejder for at få flere borgere til at springe i cykelsadlen. Prisen bliver givet til kommuner, der udviser politisk mod til at satse på cyklingen. Og hvor der arbejdes på tværs af forvaltninger, hvor borgerne inddrages og hvor synlige resultater bliver skabt.

I år var der i alt fem nominerede kommuner, der alle har markeret sig positivt på cykelområdet. De øvrige nominerede var Frederikshavn, Furesø, Odense og Svendborg. Udover titlen som Årets Cykelkommune 2013 modtager Randers et diplom og et logo, som kommune frit kan benytte.

I 2012 løb Herning med prisen. Tidligere har bla. Bornholm, Ballerup, København, Helsingør og Aarhus også båret titlen.