Sammen kan vi redde liv ude på vejene

Færre trafikdræbte cyklister kræver samarbejde og fælles forpligtelser.

Af Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, og Carina Christensen, adm. direktør i ITD - brancheorganisationen for den danske vejgodstransport
14. september 2017

Kender du nogen, der siger: "Nej, jeg synes ikke, at vi skal arbejde for færre dræbte cyklister i trafikken". Nej vel. Men det er ikke nok at sige ja. Det er brug for handling og for et stærkere politisk fokus på cyklisters trafiksikkerhed end i dag, hvor alt for mange cyklister dør i trafikken.

Tallene taler deres eget sprog: 198 cyklister er dræbt i trafikken i perioden 2010-2016. Og lige så skræmmende: Mens antallet af trafikdræbte bilister er faldet med knapt en tredjedel siden 2010, står tallet for trafikdræbte cyklister stille. Heller ikke i forhold til højresvingsulykker ser det godt ud. Syv cyklister mistede livet i en højresvingsulykke i 2016 mod kun én i både 2014 og 2015.

Højresvingsulykker er dybt tragiske for alle involverede. For cyklisten, der bliver dræbt eller kommer til skade. For de pårørende, som mister eller må se en kær leve videre med alvorlige mén. For chaufføren, som resten af sit liv vil være mærket og ofte må finde en ny levevej. For de mennesker, som overværer ulykken og for det redningspersonale, som rykker ud.

Skolekampagner er ikke nok

Derfor samarbejder vi i Cyklistforbundet og ITD om at undgå højresvingsulykker. I to uger i september deltager 120.000 elever fra 900 skoler i Cyklistforbundets 'Alle Børn Cykler’, der skal få flere børn op på cyklen i hverdagen og styrke børns viden om sikker cykling. 2.200 elever på 15 skoler får besøg af ITD's 'Lastbilkaravanen', hvor de bl.a. lærer om lastbilers blinde vinkler.

Men skolekampagner er ikke nok. Færre trafikdræbte cyklister kræver et bredt samarbejde mellem myndigheder, organisationer, producenter, kommuner og politikere. Sammen kan vi sikre ny viden, finde stærke trafikale løsninger og forpligtige hinanden på handling og mål.

Vi glæder os over, at 10 kommuner nu får penge til at gøre deres kryds mere sikre for cyklister - og over trafikminister Ole Birk Olesens opfordring til EU om at stille krav til lastbilernes tekniske udstyr. Men glem ikke det brede samarbejde. Sammen kan vi redde liv ude på vejene.

Dét kan du gøre

Skriv på afdelingens side