Foto: Jeppe Carlsen

Hvem vil se giraffen blinke?

Hvad kan få flere børn til at cykle til skole? I Egedal har de spurgt børnene selv, og resultatet er verdens første SuperZOOkelsti – en interaktiv cykelsti med intelligent belysning, som giver sjove oplevelser og belønner børn, der kører med hjelm. Men hvor stor en forskel kan ni lysende dyr gøre?

Af Rikke Ravn Faber
25. juli 2018
Artiklen er fra medlemsmagasinet CYKLISTER
Læs pdfLæs i browser (issuu)

Hvis du har cyklet på Midtsjælland, ved du, at der er en hel del køer, men ikke overvældende mange giraffer. Ikke desto mindre er de kommet for at se giraffen – de 200 børn og voksne, der sidder og skramler med deres cykelhjelme mod skamlerne i Lærkeskolens aula.

– De har ulve i Jylland – men vi har giraf, tiger og en kæmpe sommerfugl, siger Bo Vesth, formand for Teknik- og Miljøudvalget i Egedal Kommune, da han går på scenen i aulaen og byder velkommen til åbningen af det, kommunen har valgt at kalde ”verdens første SuperZOOkelsti”.

– Med smart teknologi har vi opfundet en ny måde at motivere børn til at få sunde og sikre vaner. Vi har skabt en oplevelsessti, hvor vi belønner børn, der bruger cykelhjelm – og vi tror på, at det virker meget bedre end løftede pegefingre, siger han.

Børnene cykler langs hovedvejen

For et par år siden stemte 1.000 borgere i Egedal om, hvad kommunen skulle fokusere på i sin sundhedspolitik. Det blev til syv temaer, som sundhedspolitikken i dag er bygget op om – og allerførst på listen står der: ”Aktiv transport og den sikre skolevej”.

– Vi prioriterer skolevejene højt. Kommunen er ved at gå sine skoler igennem én for én og lave trafiksikkerhedsanalyser, og i øjeblikket er der fokus på Lærkeskolen i Stenløse. Vi ser bl.a. på, hvordan vi får børnene fra nabobyen Veksø til at cykle en sikker vej til skole, fortæller Sune Schöning, Smart City-koordinator i Egedal Kommune.

En del af børnene har nemlig for vane at cykle modsat køreretningen på den ensrettede cykelsti oppe langs hovedvejen, hvor trafikken er tæt, og farten er høj.

– Vi har jo ellers en fin Supercykelsti, der løber ude i terrænet mellem de to byer. Men vores analyse viste, at kun 30 ud af de 146 Veksø-børn, der går på Lærkeskolen, brugte den, siger Sune Schöning.

Ideen er ikke kun sjov

Kommunen valgte at invitere 70 elever fra Lærkeskolen til en workshop. Her bad de børnene om ideer til, hvordan man kunne få flere til bruge at stien, og mange børn pegede på, at stien var for mørk. Det fortæller Theis fra 8. klasse, som sammen med Egedals borgmester Karsten Søndergaard er kommet op på scenen.

– Jeg cykler der selv hver dag, og jeg var med til at foreslå, at vi skulle have mere lys. Nu har vi både fået lygtepæle og lysende dyr, og jeg synes, det er flot, at kommunen lytter til os. Der var jo også nogle ret øh … alternative ideer imellem! Karsten Søndergaard nikker, og de griner lidt af en ide om automatisk pizzalevering på cykelstien.

– De lysende skulpturer er jo sjove, men der er også en klar bagtanke med dem: Vi vil gerne have sunde børn og en sund by, hvor flest muligt tager cyklen til skole og arbejde, og skulpturerne giver noget ekstra til vores Supercykelsti – de gør den til et særligt sted, forklarer borgmesteren.

Giv os en iskiosk

Efter talerne forvandles mødre, fædre, børn og bedsteforældre til én lang hjelmklædt cykelkaravane med kurs mod Stenløses nye savanne. En pige på en lilla cykel læner sig frem for at få fart på ned ad en bakke. Hun ser øvet ud. Det samme gør en større pige, som allerede nu plager sin mor om lov til at køre turen to gange. Men der er også nogle børn, som kæmper med cyklerne.

– Det er bare fordi, det er svært at starte i andet gear op ad bakke, siger en lille fyr med solbriller og judodragt lidt skuffet, da han må stå af og trække. Men så står den der pludselig – giraffen! Inde i grøftekanten strækker den hals ved siden af en lavbenet zebra, og børnene smider cyklerne fra sig for at se nærmere på dyrene. De kan godt lide dem, selvom det er så lyst i dag, at man kun med meget god vilje kan se dem blinke til os.

Længere fremme inspicerer to fædre teknikken på en snegl, mens borgmesteren viser en lysende sommerfugl frem til et ældre ægtepar. Et par mødre råber fra cykelstien, at han godt kan få dem til at bruge cykelstien mere. – Hvis I bare bygger en kaffebar og et ishus herude, så skal vi nok komme, griner de. – Det kan være, vi skal afprøve det til sommer! lyder svaret.

Smart City Egedal

Egedal Kommune bruger data fra sensorer og målepunkter med det formål at skabe effektive og bæredygtige løsninger – fx i trafikken. Lærkeskolen i Stenløse ligger i et testområde, hvor målere registrerer borgernes bevægelsesmønstre ved at opfange mobile wi-fi- og Bluetoothsignaler. Data er anonyme, og kommunen bruger dem i arbejdet med at skabe sikre skoleveje og bedre parkering, skiltning, belysning og tryghed i bymidten Læs mere om strategien her

SuperZOOkelsti og chips i hjelmen

SuperZOOkelstien løber mellem Veksø og Stenløse. Ni dyreskulpturer viser et kort lysshow, når man cykler forbi med en chip på hjelmen. Over 400 chips er uddelt på skoler og biblioteker. Stien har også lygtepæle med sensorer, som blænder op, når de registrerer bevægelse. Målet er en tryg cykelsti, hvor børn og voksne har lyst til at cykle. Efter forbedringerne har kommunen indtil videre registreret en fordobling af hverdagstrafikken på stien. Se mere på egedalkommune.dk