Foto: Mikkel Østergaard

Seje børn styrer selv

Børn skal op på cyklen med børnemotionskampagnen Alle Børn Cykler. Børn, der bevæger sig, får bedre selvværd, bliver sundere og har nemmere ved at lære. Mens tilmeldingerne til september måneds Alle Børn Cykler-kampagne strømmer ind fra skoler over hele landet, er vi nu klar med ABC-forældreguiden. Guiden skal inspirere forældre til at give børn cykelglæde og cykelsikkerhed hen over sommeren.

Af Jane Kofoed
01. juni 2017

Når tusindvis af skolebørn til september deltager i Cyklistforbundet og TrygFondens kampagne Alle Børn Cykler, gælder det om at cykle så mange dage som muligt i den store dyst om seje præmier. Hver dag på cyklen giver point, og brug af cykelhjelm tæller dobbelt.

Men kampagnen handler også om at kombinere fysisk aktivitet og indlæring i fag som matematik, dansk, biologi eller samfundsfag. Det kan ske med aktiviteter som grammatik-cykelstafet og matematisk cykelstjerneløb.

"Motion og fysisk bevægelse forbedrer børns evne til at koncentrere sig, og med cykler er det nemt at integrere bevægelse og læring. Cykler kræver ingen særlige fysiske rammer eller store idrætsanlæg – bare en skolegård og nogle gode undervisningsmaterialer, som lærerne kvit og frit får adgang til med Alle Børn Cykler", siger kampagneleder i Cyklistforbundet, Lasse Skou Hauschildt.

Alle Børn Cykler-guide til forældre

Men kampagnen henvender sig også til forældre. For cyklen er et stærkt redskab, når det gælder om at styrke børns motorik, balanceevne og rum-retningssans.

Derfor kan forældre allerede nu finde en forældreguide på kampagnens hjemmeside. Guiden tilbyder inspiration til cykellege også til de helt små børn, anbefalinger til brug af hjelm og køb af børnecykler.

"Hvert tredje barn, der starter i skole, har problemer med motorikken. Derfor er det vigtigt, at både lærere og forældre hjælper børn til at opleve glæden ved at cykle og få mere bevægelse ind i deres hverdag", siger Lasse Skou Hauschildt.

Det er den enkelte lærer, der tilmelder sin klasse til kampagnen, og netop nu strømmer tilmeldinger fra skoler over hele landet til årets kampagne ind på abc-abc.dk. Sidste år deltog 135.990 skoleelever i kampagnen.

Tilmeldingen er gratis og åben frem til august

Følg også med på Facebook

FAKTA: ALLE BØRN CYKLER

Cyklistforbundets og TrygFondens kampagne Alle Børn Cykler kører på skoler over hele landet den 4.-17. september 2017. Det er gratis at være med i kampagnen, der tilbyder lærere fri adgang til undervisningsmaterialer og inspiration til at inddrage cyklen i undervisningen.

I kampagnens to uger samler eleverne point ved at cykle så mange dage som muligt – både til skole og i fritiden. Cykler man med cykelhjelm, giver det ekstra point. Efter kampagnen deltager klasserne i lodtrækningen om sjove og lækre præmier – bl.a. nye cykler til alle elever i en klasse og fede klassefester. Tilmeldingen frem til 18. august på abc-abc.dk

VIDEN: BØRN OG MOTION

• Når børn cykler, går eller løber til skole, er de bedre til at koncentrere sig, end de børn, som bliver kørt i bil. Det viser en undersøgelse foretaget af et samarbejde mellem Forskningscenter OPUS og Dansk Naturvidenskabsformidling. Læs mere her
  • Hvert tredje barn har motoriske problemer, når det kommer i skole. Det viser en undersøgelse baseret på sundhedsplejerskers journaldata på knap 8.000 børn i hovedstadsområdet. Læs mere her