Stor lytterinteresse for radioprogram om cyklisme

Lytterne ringede og mailede i stor stil, da Cyklistforbundets direktør var dagens gæst i P1 Formiddag.

24. februar 2011

"Skal biler altid køre hurtigere?" lød overskriften på P1 Formiddag, der blev sendt på DR her til formiddag. Dagens gæst var Jens Loft Rasmussen, direktør i Dansk Cyklist Forbund.

Bl.a. på baggrund af Jens Loft Rasmussens udtalelser om fart, sikkerhed og cyklisme i Jyllands-Posten i denne uge, var han inviteret i studiet.

"Cyklistforbundet går ind for differentierede hastigheder, men der bør tænkes lige så meget i at sætte farten ned som på at sætte den op. F.eks. omkring skoler, i byområder hvor børn, ældre og mange andre borgere færdes, er det en god idé at sænke hastigheden", sagde Jens Loft Rasmussen i det direkte radioprogram, hvor lytterne har mulighed for at ringe og maile ind under udsendelsen.

Efter det timelange program kunne radioværten Poul Friis konstatere, at telefonlinjerne og mailboksen var fyldt til bristepunktet med lyttere, der gerne ville deltage i diskussionen.

Såvel flere af lytterne som Jens Loft Rasmussen efterlyste i løbet af programmet et større engagement fra både politi og lokalpolitikere i forhold til at udnytte de muligheder, som Justitsministeriet har lagt op til på området. I samarbejde med det lokale politi kan de lokale myndigheder beslutte at sænke hastigheden i udvalgte områder.

"Både Justitsministeriet og kommunerne er begyndt at tænke mere på cyklisterne, men tankegangen er stadig præget af et fokus på biler og fart. Vi arbejder for mere fokus på mennesker, tryghed og byliv", sagde dagens gæst i P1 Formiddag.

Udsendelsen kan høres på DR's hjemmeside

Emneord: Debat, Biler, Sikkerhed