Foto: Supercykelstier Region Hovedstaden

Nye Supercykelstier åbner i maj

Hver tredje tur til arbejde i Region Hovedstaden foregår i dag på cykel. Fra 2. maj kan regionens cykelpendlere suse afsted på Danmarks første sammenhængende regionale net af Supercykelstier. Det nye net gør det mere attraktivt at vælge cyklen frem for bilen, mener Cyklistforbundet.

Af Cyklistforbundet
26. april 2017

Mens årets bedste cykelvejr nærmer sig, får borgerne i Region Hovedstaden 115 km ny Supercykelsti at boltre sig på. Det sker, når fem nye ruter på det ambitiøse net af Supercykelstier i Region Hovedstaden åbner 2. maj – og dermed forbinder 13 kommuner uden om det trængte vejnet.

De fem nye ruter åbner samtidig med, at årets VI CYKLER TIL ARBEJDE-kampagne bliver skudt i gang, og rekord mange danskere traditionelt tager den tohjulede på arbejde. Der er åben for tilmelding hele maj på vcta.dk

Nye ruter forbedrer cykelturen

Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam glæder sig over de nye ruter og det sammenhængende net af Supercykelstier, som vil gøre det mere attraktivt at vælge cyklen frem for bilen:

"At cykle hver dag gør en kæmpe forskel for både livskvalitet og vores velbefindende. Men vi kan kun få flere op på cyklen – og holde fast i dem, der cykler allerede, hvis det føles trygt og sikkert at cykle. Med Supercykelstierne bliver det nemmere og mere sikkert at komme fra A til B. Også selvom afstanden er stor. Det er afgørende, hvis vi skal gøre noget ved de stigende udfordringer på folkesundheds-, klima- og trængselsområdet”, siger Klaus Bondam.

Når de nye Supercykelstier er med til at øge trafiksikkerheden for både cyklister, fodgængere og bilister, skyldes det de mere sikre forhold ved sideveje, forbedringer ved kryds, nye og bedre belægninger samt en udvidelse af de enkeltrettede stier.

God cykelinfrastruktur virker

Siden indvielsen af de første Supercykelstier i 2012 og 2013, er antallet af cykelpendlere på strækningerne steget markant. Det viser Region Hovedstadens netop offentliggjorte cykelregnskab.

Download cykelregnskabet [.pdf - 11,4 MB]

På Farumruten er der sket en stigning på 61 pct., mens Albertslundruten har oplevet en vækst på 34 pct. siden åbningen. Den samlede andel af cykelpendlere i Region Hovedstaden ersteget fra 23 pct. i 2015 til 33 pct. i 2016.

Men Supercykelstierne forbedrer også sygestatistikken. Den øgede cykelandel vil ifølge det nye cykelregnskab udløse 34.000 færre sygedage og en samfundsøkonomisk gevinst på op mod 7,3 mia. kr. om året i Region Hovedstaden.

Her åbner de nye ruter 2. maj:

Grafik: Supercykelstier Region Hovedstaden

Skriv på afdelingens side