Jean-Claude Van Damme

Foto: Plakat fra filmen Bloodsport (1988)

"Team Bloodsport" cykler til arbejde – ninja-style

Alle kneb gælder, når der skal samles hold til ”Vi cykler til arbejde”. En holdkaptajn hos Novo Nordisk bruger karatefilm til at få kollegerne i cykelsadlen.

Af Christina Britz Nicolaisen
28. februar 2013

Tilmeldingerne til ”Vi cykler til arbejde” er begyndt at tikke ind. Et af årets hurtigst tilmeldte hold er Team Bloodsport fra Novo Nordisk Explorative ADME i Måløv.

Kaptajn på cykelholdet er den 34-årige forsker Frederik Rode. Han og hans kolleger forsker i blødersygdomme, og netop dette forskningsområde - kombineret med en stor passion for 1980’er-film - har for andet år i træk inspireret holdkaptajnen til at vælge holdnavn:

”Sidste år hed vores cykelhold ”First Blood” – det var jo titlen den første Rambo-film fra 1982. I år har vi opkaldt os efter en klassisk karate-film fra 1988, nemlig ”Bloodsport”, hvor Jean-Claude Van Damme uddeler øretæver og karatespark i Hong Kongs gader”, fortæller Frederik Rode.

Præmie for bedste ninja-stil

Gennem flere år har den cykelglade holdkaptajn fundet på originale temaer, der gør det sjovt for hele holdet at cykle til arbejde. På hans tidligere arbejdsplads var det motorcykelfilm, der inspirerede – nu er det actionfilm fra 1980’erne, der får kollegerne til at trampe ekstra hårdt i pedalerne i maj måned.

Frederik Rode lokker også holdkammeraterne med små interne konkurrencer undervejs:

”Vi uddeler fx en præmie for bedste stil – og det hænger sammen med årets tema. Denne gang har vi jo ninja-tema, så hvis man cykler med et pandebånd eller på anden måde viser ninja-stilen på vej til arbejde, får man gode points i stilkonkurrencen”, griner holdkaptajnen.

”Det gælder jo om at få cyklet en masse kilometer hjem til holdet, og jeg garanterer, at alle på Team Bloodsport i løbet af maj måned kommer til at cykle meget mere end de plejer.”

Mest cyklende virksomheder

Team Bloodsport er langt fra det eneste cykelhold fra Novo Nordisk, der er med i ”Vi cykler til arbejde”. Gennem flere år har virksomheden ligget på top 10 over arbejdspladser med flest deltagere. Sidste år lå Novo Nordisk øverst på listen, skarpt forfulgt af Københavns Kommune og Odense Kommune.