Ti cykellegebaner giver cykelglæde og cykelsikre børn

I juni åbner vi tre af ti nye højkvalitetscykellegebaner over hele landet. Banerne skal gøre børn cykelsikre og give masser af cykelglæde. På cykellegebanen i Odsherred skal børnene cykle i et istidsinspireret landskab. I Varde er banen inspireret af Vestjyllands klitlandskaber og troldeskove.

Af Jane Kofod
22. juni 2017

At blive sikker på en cykel kommer ikke af sig selv. Det skal trænes og leges ind, og det kan børn på en cykellegebane. Banerne er bygget op, så børn via leg og sjove udfordringer træner basale cykelfærdigheder som at holde balancen, starte/bremse eller tage en hånd af styret.

- Det er cykelfærdigheder, som skal sidde på rygraden, før man er sikker nok til at kunne bevæge sig ud i trafikken og øve sig. Vi håber, at de nye cykellegebaner vil skabe masser af cykelglæde og få flere børn op på cyklen, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Dermed er fem af de ti høj-kvalitets cykellegebaner, som i år og næste år etableres i et tæt samarbejde mellem Cyklistforbundet og kommunerne Gentofte, Guldborgsund, Høje Taastrup, Kolding, Nyborg, Odsherred, Silkeborg, Varde, Aabenraa og Aalborg, åbnet.

Banerne skal hjælpe med at få cykling ind i børns liv så tidligt som muligt.

- Cykelkulturen og særligt børnecykelkulturen er under pres i Danmark i disse år. Jo tidligere børn lærer at cykle, desto bedre cyklister bliver de. Samtidig har det stor betydning, at børn allerede fra barnsben har fået grundlagt en glæde ved bevægelse og fysisk aktivitet, når de stillesiddende aktiviteter senere begynder at fylde mere i de fleste børns dagligdag, siger Klaus Bondam.

10 unikke cykellegebaner med lokalt islæt
De ti cykelbaner, der etableres med fem millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden, får hver især stærke lokale islæt. I Odsherred Kommune har man ladet sig inspirere af områdets istidslandskab, UNESCO Geopark Odsherred, og gengivet områdets store former: randmorænens tre buer, smeltevandssletten og inderlavningen, i lille skala.

På Vardes cykellegebane kan man afprøve nye kunster og udvikle nye kompetencer, mens man cykler gennem forhindringsområder, der præges af naturelementer udvalgt med inspiration fra den vestjyske natur som fx klitlandskab og troldeskov.

I Nordea-fonden glæder man sig over det store kommunale engagement og den store innovationslyst. Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, siger:

- Det er fantastisk at se 10 meget forskellige cykellegebaner, som på hver sin måde bringer naturen ind i byen, skyde op rundt omkring i landet. Vi vil gerne støtte gode liv, og med de nye cykellegebaner får børn og voksne legebørn masser af sjove muligheder for leg og bevægelse, mens de bliver cykelsikre i et sikkert miljø.

Fakta: Danmarks ti nye cykellegebaner
På en cykellegebane kan børn via leg og sjove udfordringer træne basale cykelfærdigheder som at holde balancen, starte/bremse eller tage en hånd af styret. Det er færdigheder, som skal sidde på rygraden, før man som barn er cykelsikker nok til at kunne bevæge sig ud og øve sig i trafikken og med tiden blive trafiksikker.

Cykellegebanerne, der er er udviklet sammen med landskabsarkitekt Helle Nebelong og bevægelsespædagog Grete Møller Andersen, består af en forhindringsbane og en multilegebane, som er designet til mere organiserede cykellege beskrevet i Cyklistforbundets bog '20 Cykellege'.

Når alle baner står færdige, samles erfaringerne i et online idékatalog, så andre kommuner kan finde inspiration til at designe deres egen cykellegebane.

Kommune:    Tid og sted for indvielse:
 Odsherred    8. juni 2017 kl. 10-13.30
 Stadionvej 2, 4550 Asnæs
 Varde    22. juni 2017 kl. 9-11.30
 Egekrattet 1, 6800 Varde
 Guldborgsund    29. juni 2017 kl. 14-15
 Poul Martin Møllersvej,4800 Nykøbing F.
 Silkeborg    Efterår 2017
 Gentofte    2018