Foto: Cyklende dreng

"Seje børn styrer selv!", lyder sloganet i årets Alle Børn Cykler-kampagne

Tilmeldingen er åben til Danmarks største skolecyklingskampagne

Under sloganet "Seje børn styrer selv!" sætter Cyklistforbundets skolekampagne Alle Børn Cykler i år fokus på de gode oplevelser børn får af at cykle. For den daglige cykeltur giver ikke kun motion, men også selvtillid. Derfor skal vi bakke op om børnecykling og sikre trygge skoleveje.

Af Jan Thane
12. maj 2016

Sidste år var 136.000 børn tilmeldt Cyklistforbundet og TrygFondens populære børnemotionskampagne Alle Børn Cykler, og nu har skoler over hele landet igen muligheden for at få flere elever i sadlen.

Tilmeldingen er nemlig åben på abc-abc.dk, og det er gratis at være med, når kampagnen kører fra 5.- 18. september i år.

Som sædvanlig er der fede præmier på højkant – fx nye cykler til hele klassen – og dereslærer, men der er mange andre gode grunde til at cykle med. Forskning viser igen og igen, hvor stor betydning fysisk aktivitet har på sundhed og indlæring. Senest har en gruppe af 25 internationale topforskere under en konference på Københavns Universitet peget på aktiv skoletransport som én af deres vigtigste anbefalinger til fysisk aktivitet i skole- og fritid.

Trygge rammer for skolecykling

Aktiv skoletransport kræver, at både forældre og børn er trygge på cykelstien. Alle Børn Cykler er derfor også en opfordring til dialog om sikkerhed på skolevejen blandt forældre, skoler og kommuner.

TrygFonden, som sammen med Cyklistforbundet står bag Alle Børn Cykler, håber, at årets tema kan være med til, at flere børn og forældre støtter op om skolecykling. En sikker og helst ikke for lang skolevej er nemlig afgørende for, om forældre vælger at lade deres børn cykle til skole.

"De store gevinster for indlæring og sundhed viser, hvor vigtigt det er, at vi får flere børn til at cykle ved at skabe trygge rammer og opbakning fra forældre og lærere. Men vi skal også huske, at cykling giver børnene nogle gode oplevelser, som de også lærer af, og som kan være med til, at de fortsætter med at cykle", siger Christoffer Elbrønd, projektleder i TrygFonden.

Årets slogan "Seje børn styrer selv" skal minde om, at skolecykling også giver børnene nogle gode oplevelser, som kan være med til, at de fortsætter med at cykle.

"De fleste husker suset i maven, første gang man hjulede af sted på cyklen uden hjælp eller støtte. Eller følelsen af frihed, da man selv kunne cykle til skole med sine forældre og senere alene. Og den glæde ved at cykle vil vi med årets kampagne sætte fokus på, for det tror vi kan være med til at få børn op på cyklen, siger Maria Bech", kampagne- og kommunikationschef i Cyklistforbundet.

Om Alle Børn Cykler

Kampagnen finder sted 5.-18. september og tilmeldingen er åben nu på abc-abc.dk

I de to uger kampagnen kører, samler eleverne point ved at cykle så mange dage som muligt – både til skole og i fritiden – og cykler man med cykelhjelm, giver det ekstra point. Efter kampagnen trækkes der lod om sjove og lækre præmier – bl.a. nye cykler til alle elever i en klasse og fede klassefester. Fakta om Alle Børn Cykler.

Det er gratis at være med i Alle Børn Cykler og tilmeldingen er åben helt frem til kampagnestart 5. september på abc-abc.dk

I 2015 var 136.000 elever fra hele Danmark tilmeldt Alle Børn Cykler.
Eleverne havde i 2015 i alt 625.575 cykeldage i de to uger kampagnen varede
Skolerne i Odense havde flest deltagere. Her cyklede 4.044 elever med i kampagnen. På andenpladsen lå Herning med 3.514 cyklende elever, mens Esbjerg med 3.380 deltagere indtog en flot tredjeplads.