”Transportminister til kamp mod trafikbøvl”

Det skal være lettere at flexe mellem cykel og offentlig transport, siger transportministeren.

01. marts 2011

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) vil gøre livet lettere for bl.a. cyklister, der kombinerer den to-hjulede med offentlig transport.

"Transportminister til kamp mod trafikbøvl", lyder overskriften på forsiden af dagbladet Politiken i dag. Også i morgenens radioaviser har ministeren fremhævet de indimellem forvirrende forhold for cyklister som et problem, der skal løses:

"Det er gratis at tage cyklen med S-toget, men koster penge i metroen, der ellers skulle fungere som en direkte forlængelse af toget. Den slags er forvirrende for folk, og det skal der gøres noget ved. Hurtigt", siger ministeren til DR Nyheder. De synspunkter, Hans Christian Schmidt i den seneste tid har præsenteret i dialogen med Dansk Cyklist Forbund, bringer han dermed videre til en større offentlighed.

"Politikerne opfordrer folk til at flexe mellem cyklen og offentlige transport. Så må politikerne også sørge for, at det er nemt at gøre i praksis. På den baggrund er vi glade for transportministerens melding", siger pressechef Frits Bredal til Københavns Radio i dag.

Dansk Cyklist Forbund fortsætter den løbende dialog med Transportministeriet og har næste møde med ministeren d. 15. marts.