UtryggeStraekninger_CykellandNu

Cyklister holder op med at cykle, når de føler sig utrygge. Nu kan du melde utrygge cykelstrækninger ind på Cyklistforbundets nye interaktive kort på www.cykelland.nu.

Fortæl os, hvor det er utrygt at cykle

Findes der steder i dit lokalområde, hvor det er utrygt at cykle? Ja, siger cyklister over hele landet. Cyklistforbundet opfordrer i forbindelse med udspillet CYKELLAND.NU cyklister til at melde stederne ind på nyt interaktivt kort.

31. januar 2019

Gå direkte til kortet

Smattede cykelstier, der ikke bliver ryddet for sne og våde blade. Ingen cykelsti på strækninger, hvor bilerne må køre 90 km/t. Stor og tung trafik uden cykelsti. Biler skal forcere dobbeltrettet cykelsti uden fuldt stop. Trafikeret og smal vej med kun en cykelbane. Smalle cykelbaner langs stærkt trafikeret indfaldsvej med hurtigkørende biler og tung trafik. Ingen cykelsti, ingen belysning og stærk og tung trafik.

Foreløbigt har hundredevis af danskere fulgt op på Cyklistforbundets opfordring og indrapporteret utrygge cykelstrækninger på nyt og interaktivt Cykelland.nu-kort.

- I Danmark roser vi ofte os selv for vores stærke, danske cykelkultur. Men den er ikke kommet af sig selv. Og den forsvinder, hvis vi ikke passer på den. Vi skal handle nu, hvor færre og færre danskere cykler. Vi skal gøre det for vores egen, vores børns og klodens skyld, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Alle indrapporteringer vil senere på året blive taget videre til de relevante politikere. Initiativet er en del af Cyklistforbundets arbejde for cyklisters trafiksikkerhed.

CYKLISTER SKAL FØLE SIG SIKRE I TRAFIKKEN
Klaus Bondam håber, at mange vil hjælpe med at afdække utrygge cykelstrækninger i hele Danmark.

- Antallet af alvorlige ulykker i trafikken falder i disse år. Men kun for bilister. Vi ser ikke den samme udvikling i forhold til cyklister og fodgængeres trafiksikkerhed. Det er dybt bekymrende, og det skal vi selvfølgelig have gjort noget ved, siger Klaus Bondam.

- Vi holder op med at cykler, når vi ikke føler os trygge. Vi cykler heller ikke, hvis ikke vi har gode og sikre cykelstier, der binder vores hverdag med uddannelse, job og hente børn i daginstitutionen ordentlig sammen. Vi opfordrer politikerne til sikre flere trygge cykelstier over hele landet, siger Klaus Bondam.

Det er en nylig undersøgelse fra Vejdirektoratet, der dokumenterer, at utryghed er en af hovedårsagerne, når cyklister holder op med at cykle. Samtidig er hver fjerde forældre ifølge Rådet for Sikker Trafik utryg ved at sende deres børn ud på skolevejene på egen hånd - bl.a. på grund af bilernes fart.

Gå direkte til kortet

HASTIGHEDEN SKAL NED UDVALGTE STEDER
Afdækningen af utrygge cykelstrækninger er en del af Cyklistforbundets udspil CYKELLAND.NU. Her opfordrer Cyklistforbundet Folketingets politikere til at gennemføre fire konkrete forslag, der skal få flere til at cykle – for eksempel give kommunerne lettere adgang til at indføre 30 km/t-zoner på udvalgte strækninger med mange cyklister og fodgængere.

- Flere danskere på cykel vil forbedre vores sundhed. Det vil reducere den massive trængsel på vores veje. Og det vil hjælpe os med at sikre den nødvendige grønne omstilling af Danmark, siger Klaus Bondam om udspillet.

CONNIE HEDEGAARD VIL HAVE FLERE CYKLISTER
Blandt andre den tidligere klima- og energiminister samt EU-kommissær Connie Hedegaard bakker op om at bruge cyklen som løftestang til et sundere og mere bæredygtigt Danmark:

- Tænk, hvis alle cyklister en dag lod cyklen stå og tog bilen! Tænk engang: Længere køer, dårligere luft, højere CO2-udledning. Cyklisterne viser vej til en mere bæredygtig fremtid, siger Connie Hedegaard.

Cyklistforbundet_CykellandNuCyklistforbundets fire forslag i udspillet CYKELLAND.NU

• Give kommunerne lettere adgang til at indføre 30 km/t-zoner på udvalgte strækninger med mange cyklister og fodgængere
  • Give 25.000 danskere tilskud til en elcykel
  • Give cykelpendlere en skattefordel i form at et særligt transportfradrag for at vælge cykel frem for bil
  • Oprette en national cykelpulje af anselig størrelse for at sikre flere og bedre cykelstier (2 kr. til cykelinfrastruktur for hver 100 kr., der går til bilinfrastruktur).

Læs mere på www.cykelland.nu