Tilmeldingen er påben helt frem til kampagnestart 1. maj

Tilmeldingen er STADIG åben

Torsdag d. 1. maj går starten på Danmarks største motionskampagne, der ruller gennem landet i hele maj måned. Du kan stadig nå at være med - tilmeldingen er åben helt frem til kampagnestart.

Af Christina Britz Nicolaisen
24. april 2014

I maj måned springer tusindvis af kollegaer i hele landet på cyklerne, når starten går til Danmarks største motionskampagne "Vi cykler til arbejde". Kampagnen opfordrer landets pendlere til at prøve kræfter med jernhesten - til gavn for sundheden, miljøet, trængslen og humøret.

Vi cykler til arbejde udklækker nye cyklister

Formålet med årets kampagne er, at endnu flere pendlere skal lade bilen stå i maj måned og i stedet cykle til arbejde. Også dem, der normalt ikke opfatter sig selv som cyklister - og som måske endda har nogle fordomme om hvad det vil sige at cykle til arbejde.

”I Vi cykler til arbejde er vi er så privilegerede, at mange af vores deltagere allerede er passionerede cyklister - og de er tilmed rigtig gode til at lokke deres bilist-kollegaer med over på cykelholdene. Og derfor lykkes det os jo at udklække ca. 10.000 nye cykelpendlere med kampagnen hvert år”, fortæller kampagneleder Maria Bech.

This is your captain biking

I år sætter Vi cykler til arbejde særligt fokus på de brancher, der traditionelt ikke opfattes som særligt cyklende. Eller som i hvert fald ikke automatisk forbindes med sundhed og motion:

”Med årets rollemodeller vil vi gerne gøre op med stereotyperne og inspirere de mere cykelskeptiske pendlere. Vi vil vise, at den elegante 63-årige pilot, der flyver dig til Malaga, ikke kommer trillende i en Mercedes – han er faktisk cyklet 27 km ud til lufthavnen inden take-off. Og den flinke vognmand, der henter dine varer i Tyskland, cykler hen til lastbilen. Cyklister er nemlig ikke nogle særlige frelste typer. En daglig cykeltur er simpelthen bare rigtig god og billig motion, og alle kan cykle til arbejde – eller i hvert fald til tog og bus”, fastslår kampagnelederen.

Fællesskabet får dig i cykelsadlen

Er man ikke vant til at cykle til arbejde, kan det virke helt uoverskuelig at skulle sadle den gamle jernhest. Derfor er Vi cykler til arbejde en rigtig god måde at komme i gang. Det er nemlig en holdkonkurrence og forskning viser, at gruppedynamikker styrker motivationen, forklarer idrætsforsker Thomas Bredahl:

”Det er klokkeklart, at dét med at forpligte sig i en gruppe virker rigtig godt. At opleve sig selv som en del af et større fællesskab, der arbejder mod samme mål er meget motiverende. Det skaber et tilhørsforhold og i dette tilfælde også et meningsfuldt fællesskab på arbejdspladsen. Og hvis du en dag ikke cykler, skal du nok blive konfronteret med det af kollegaerne – det er effektiv social nudging, og med stor sandsynlighed vil du vælge at cykle den næste dag”, siger Thomas Bredahl, der forsker i motivation og adfærdsændring ved Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet, hvor han er lektor og Ph.d.

Erfarne cyklister inspirerer

Derfor understreger kampagneleder Maria Bech, at der er brug for de erfarne cyklister i Vi cykler til arbejde: ”Selvom du allerede cykler, er der altså rigtig god grund til at være med og samle et hold på din arbejdsplads – som rollemodel er du nemlig med til at få endnu flere pendlere op på cyklerne.”

Tilmeldingen er åben frem til kampagnestart 1. maj på vcta.dk

Dét kan du gøre

• Sæt et "Vi cykler til arbejde"-cykelhold sammen med dine kollegaer og meld jer til her