De glade kollegaer fra Esbjerg Kommunes "Team Fyrparken 11" har vundet hovedpræmien i VI CYKLER TIL ARBEJDE.

60.000 deltagere i cykelpendlerklassiker cykler 238 gange rundt om jorden

Der blev udrettet store ting på cykelstierne i maj, hvor 60.000 glade cyklister fik vind i håret og cyklede over 9 millioner kilometer i årets VI CYKLER TIL ARBEJDE-kampagne. De har forbrændt kalorier svarende til 2,7 millioner flødeboller og sparet klimaet for mere end 150 CO2.

Af Jane Kofod
14. juni 2017

Paragrafrytterne, De hjulbenede og Team Kreativ Bogføring - det vrimlede hæsblæsende holdnavne i maj måneds store cykelkampagne VI CYKLER TIL ARBEJDE.

Men kampagnen er ikke kun for sjov, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, der sammen med ITD - brancheforeningen for vejgodstransport står bag kampagnen:

"Den daglige cykeltur gør rigtig meget for livskvalitet og velbefindende. Samtidig er det imponerende, hvad de mange personlige indsatser løber op i, når man lægger dem sammen. Hverdagscykling gør en kæmpe forskel for den enkelte, for folkesundheden og for klimaet", siger Klaus Bondam.

Mens der er blevet trampet i pedalerne over hele landet, har deltagerne forbrændt ca. 236.096.524 kalorier svarende til 2,7 mio. flødeboller. De har sparet sig selv og deres arbejdspladser for 13.353 sygedage svarende til en besparelse på 25 mio. kroner for virksomhederne. Og de har skånet klimaet for 1.554.699 kg CO2. Det svarer til vægten af 259 afrikanske elefanter eller vægten af over 100.000 cykler.

Sjov med kollegaerne

Regionsrekorden blev i år vundet sikkert af holdene fra virksomhederne i Region Hovedstaden. De lagde sig i spidsen både i forhold til antal cykeldage og antal kørte kilometer pr. deltager.

Årets hovedpræmie - et rejsegavekort på 10.000 kroner til Ruby Rejser til hele holdet - gik til de 12 kollegaer på Team Fyrparken 11 fra Esbjerg Kommune, Pædagogisk & Undervisning.

I årets præmiepulje på i alt 500.000 kr. lå også SCO-cykler, gourmetcykelture, gavekort til weekendoplevelser og meget mere.

Fordi VI CYKLER TIL ARBJDE ikke handler om at cykle hurtigst eller længst, men om at komme op på cyklen i maj og have det sjovt med kollegaerne, findes vinderne ved lodtrækning.

Jo flere cykeldage, desto flere lodder får holdet i lodtrækningen om præmier.

Se alle årets vindere på vcta.dk

VI CYKLER TIL ARBEJDE 2017 - fun-facts

• 59.978 deltagere cyklede med i kampagnen - fordelt på 6.088 cykelhold fra virksomheder i hele landet
  • De har tilsammen siddet i sadlen 719.724 cykeldage
  • De har sammenlagt cyklet 9,5 mio. km
  • De har sparet sig selv og samfundet for 13.353 sygedage – det svarer til en besparelse på ca. 25 mio. kr. for arbejdspladserne
  • De har sparet 12.219.783 kroner i benzin og billetter til bus og tog.
  • De har sparet klimaet for 1.554.699 kg CO2

Skriv på afdelingens side